Actief historisch denken
Krachtige werkvormen voor effectief geschiedenisonderwijs
Historisch denken geconcretiseerd
Actief historisch denken is erop gericht om via actief en collaboratief leren de kennis van verleden én geschiedenis te bevorderen.
ga onmiddelijk aan de slag met 20 verschillende werkvormen
voorbeelden voor alle finaliteiten
een bron van inspiratie zodat je inzichten makkelijk kan toepassen op andere leerinhouden
ruim online aanbod met didactisch materiaal
Laat je inspireren door nieuwe werkvormen
Historisch denken gaat niet enkel over inzicht in het verleden, maar evenzeer over inzicht in en reflectie over de – complexe – relatie tussen verleden, heden en toekomst. Spontaan denken leerlingen niet historisch, maar eerder presentistisch. In plaats van het verleden in z’n eigen recht en logica te beschouwen, benaderen leerlingen het vaak vanuit hun eigen hedendaagse denk- en waardenkaders. Het verleden dreigt dan als ‘dwaas’, ‘stom’, ‘achterlijk’ te worden beschouwd. Historisch denken is met andere woorden iets wat niet spontaan gebeurt, maar dient aangeleerd te worden.
Om jou als leerkracht hierin te faciliteren, schreven onze auteurs actief historisch denken. Een overzicht van verschillende werkvormen die je meteen kan toepassen binnen jouw klaspraktijk. Bovendien zijn alle werkvormen opgebouwd volgens een herkenbare en vaste structuur:
- De werkvorm in een notendop
- De werkvorm uitgewerkt
- De werkvorm doorgelicht
- Didactische inzet werkvorm
- Bijkomende voorbeelden
- Bronnen en referenties
Actief historisch denken is gebaseerd op het originele gedachtegoed van Harry Havekes, maar dan toegepast op Vlaamse context.
Woordje van de auteurs
Ontdek meer!
De auteurs
Ook interessant voor jou?
Een vraag over ons aanbod?
Stel jouw vraag of maak een afspraak met je accountmanager. We helpen je graag verder!