WONDER
In dit doe-boek voor de basisoptie wetenschappen gaan je leerlingen zelfstandig aan de slag vanuit de voorkennis van hun leefwereld.
Actief aan de slag met wetenschappen
WONDER is de uitgave voor wetenschappen in het tweede jaar van de A-stroom, voor twee basisopties Moderne Talen – wetenschappen en STEM-wetenschappen. De methode zet volop in op actief leren: vanuit de voorkennis en het dagelijks leven worden problemen geformuleerd waarmee leerlingen zelf aan de slag gaan.
Werk je mee aan het vernieuwde lesmateriaal voor de basisopties wetenschappen? Test gratis uit! |
Om nog beter te beantwoorden aan de noden van de basisopties wetenschappen en om meer in te zetten op hybride lesgeven, gaan we de methode ‘WONDER’ herwerken. Daarom lanceren we in het voorjaar van 2025 een proeftraject waarbij 25 leerkrachten een vernieuwd thema en/of een STEM-project mogen testen. Interesse? Schrijf je hier in voor 15 december!
|
Op maat van meerdere basisopties
Flexibel inzetbare uitgave
Glasheldere structuur legt de link met andere wetenschapsvakken
Maakt differentiatie écht haalbaar
Aan de slag met WONDER
In dit doe-boek worden ze op die manier uitgedaagd om na te denken over de drie wetenschapsdomeinen: biologie, chemie en fysica. Zo vormt WONDER een kompas voor je leerlingen bij het maken van hun studiekeuze voor de tweede graad en legt WONDER de basis om door te groeien naar de methode GENIE.
Elk thema volgt hetzelfde overzichtelijke traject waarin je leerlingen zich de kennis en de vaardigheden eigen maken. Aan de hand van een klein experiment stappen je leerlingen in het onderwerp van het thema. Daarna activeren we de voorkennis van de leerlingen en brengen hun leefwereld in de les. Het middenrif van elk thema bestaat uit onderzoeksvragen (hoofdstukken) die uiteenvallen in meerdere experimenten en opdrachten. We hebben hierbij ook aandacht voor rekenvaardigheid. Aan de hand van gerichte vraagstelling rond waarneming en verklaring worden concepten aangebracht. Elk experiment volgt de wetenschappelijke methode. De kennis en de vaardigheden uit de verschillende hoofdstukken komen samen in de synthese, de oefeningen en het portfolio.
Twee basisopties, één boek!
Basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen
Zijn er in je school 2 lestijden per week voorzien voor dit vak? Dan kies je een aantal thema’s in het boek en minstens1 project bij het onlinemateriaal. Het leerwerkboek biedt dus ruimte om zelf keuzes te maken maar je dekt alle eindtermen op het einde van de rit uiteraard af. Beschik je over 3 lestijden? Dan verruim je het aantal thema’s en projecten. In totaal zijn er 9 thema’s en 6 online projecten om rond te werken.
Basisoptie STEM-wetenschappen
Heb je 4 of 5 lestijden voor dit vak? Ook dan is WONDER geschikt voor jouw klassen. Naast de uitgave zijn er 6 projecten waar telkens een STEM-luik aan gekoppeld wordt
Hybride leren
WONDER is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met het leerwerkboek. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerpakketten van WONDER vinden op het digitaal leerplatform diddit.
WONDER en STEM
WONDER telt 6 STEM-projecten waarin onderzoeksvragen centraal staan. Elk project geeft je voldoende vrijheid en flexibiliteit om het aan te passen aan het niveau en de infrastructuur van jouw klassen.
-
Voor het KathOndVla: Drie extra onderzoeksprojecten zijn verplichte leerstof (één per wetenschapsdomein).
-
Voor het GO!, POV en OVSG: Alle projecten vormen extra materiaal.
Elk project is uitgebreid met een STEM-luik waarin ook wiskundige verwerking, bouwen en ontwerpen van apparaten, kleine programmeeropdrachten… worden voorzien. Zo kan WONDER ook integraal gebruikt worden voor STEM-Wetenschappen. Er zijn 3 onderdelen in elk project:
-
verken: situering in de leefwereld en probleemstelling
-
onderzoek: de leerlingen stellen onder begeleiding verschillende deelonderzoeken op en leggen de resultaten samen om tot het antwoord van een centrale onderzoeksvraag te komen.
-
creëer: de leerlingen gebruiken de inzichten van het onderzoek om een technisch probleem op te lossen.
Ontdek onze andere methodes
Neem contact op met jouw educatief adviseur.
Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!