WONDER

In dit doe-boek voor de basisoptie wetenschappen gaan je leerlingen zelfstandig aan de slag vanuit de voorkennis van hun leefwereld.

Actief aan de slag met wetenschappen

WONDER is de uitgave voor wetenschappen in het tweede jaar van de A-stroom, voor twee basisopties Moderne Talen – wetenschappen en STEM-wetenschappen. De methode zet volop in op actief leren: vanuit de voorkennis en het dagelijks leven worden problemen geformuleerd waarmee leerlingen zelf aan de slag gaan.

 

Werk je mee aan het vernieuwde lesmateriaal voor de basisopties wetenschappen? Test gratis uit!

 

Om nog beter te beantwoorden aan de noden van de basisopties wetenschappen en om meer in te zetten op hybride lesgeven, gaan we de methode ‘WONDER’ herwerken. Daarom lanceren we in het voorjaar van 2025 een proeftraject waarbij 25 leerkrachten een vernieuwd thema en/of een STEM-project mogen testen. Interesse? Schrijf je hier in voor 15 december!

 

Op maat van meerdere basisopties

Flexibel inzetbare uitgave

Glasheldere structuur legt de link met andere wetenschapsvakken

Maakt differentiatie écht haalbaar

Schrijf je in voor het proeftraject

Aan de slag met WONDER

 

In dit doe-boek worden ze op die manier uitgedaagd om na te denken over de drie wetenschapsdomeinen: biologie, chemie en fysica. Zo vormt WONDER een kompas voor je leerlingen bij het maken van hun studiekeuze voor de tweede graad en legt WONDER de basis om door te groeien naar de methode GENIE.

 

Elk thema volgt hetzelfde overzichtelijke traject waarin je leerlingen zich de kennis en de vaardigheden eigen maken. Aan de hand van een klein experiment stappen je leerlingen in het onderwerp van het thema. Daarna activeren we de voorkennis van de leerlingen en brengen hun leefwereld in de les. Het middenrif van elk thema bestaat uit onderzoeksvragen (hoofdstukken) die uiteenvallen in meerdere experimenten en opdrachten. We hebben hierbij ook aandacht voor rekenvaardigheid. Aan de hand van gerichte vraagstelling rond waarneming en verklaring worden concepten aangebracht. Elk experiment volgt de wetenschappelijke methode. De kennis en de vaardigheden uit de verschillende hoofdstukken komen samen in de synthese, de oefeningen en het portfolio.

Check in

Aan de hand van een klein experiment stappen je leerlingen in in het onderwerp van het thema.

Verken!

De leerlingen starten met de wetenschappelijke verkenning van het thema. We activeren de voorkennis van de leerlingen en brengen hun leefwereld in de les.

Hoofdstukken

Het middenrif van elk thema bestaat uit onderzoeksvragen (hoofdstukken) die uiteenvallen in meerdere experimenten en opdrachten. We hebben hierbij ook aandacht voor rekenvaardigheid. Aan de hand van gerichte vraagstelling rond waarneming en verklaring worden concepten aangebracht. Elk experiment volgt de wetenschappelijke methode.

Synthese

De kennis en de vaardigheden uit de verschillende hoofdstukken komen samen in de synthese. Er zijn drie soorten syntheses: de flowchart, de woordelijke samenvatting en de mindmap. Daarvan staat er telkens één in de uitgave. De andere soorten vinden de leerlingen online. Dit is een leren-lerenmoment voor de leerlingen.

Check it out

We koppelen nu met gerichte vragen terug naar de Check in aan het begin van het thema. Vervolgens duiden de leerlingen in de Checklist aan in hoeverre ze alles onder de knie hebben: naast begrippenkennis en onderzoeksvaardigheden, hebben we ook aandacht voor sociale en communicatieve vaardigheden. De leerlingen kunnen de Checklist ook online invullen, in het portfolio op diddit.

Aan de slag

In dit onderdeel wordt er verder geoefend op verschillende niveaus, zowel in de uitgave als op diddit. De oefeningen beslaan een brede waaier aan werkvormen.

Twee basisopties, één boek!

 

Basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen

 

Zijn er in je school 2 lestijden per week voorzien voor dit vak? Dan kies je een aantal thema’s in het boek en minstens1 project bij het onlinemateriaal. Het leerwerkboek biedt dus ruimte om zelf keuzes te maken maar je dekt alle eindtermen op het einde van de rit uiteraard af. Beschik je over 3 lestijden? Dan verruim je het aantal thema’s en projecten. In totaal zijn er 9 thema’s en 6 online projecten om rond te werken.

 

Basisoptie STEM-wetenschappen

 

Heb je 4 of 5 lestijden voor dit vak? Ook dan is WONDER geschikt voor jouw klassen. Naast de uitgave zijn er 6 projecten waar telkens een STEM-luik aan gekoppeld wordt

Doorblader het aanbod van WONDER

Naar de webshop
Leerwerkboek en doe-boek WONDER voor de basisoptie wetenschappen in jaar 2

WONDER

Leerwerkboek

STEM-project 6 - Zinken, zweven en drijven

Exclusief bij WONDER

STEM-project Plantengroei bij WONDER voor de basisoptie wetenschappen in jaar 2

STEM-project 5 - Plantengroei

Exclusief bij WONDER

STEM-project Brandbaarheid en verbranding bij WONDER voor de basisoptie wetenschappen in jaar 2

STEM-project 4 - Brandbaarheid en verbranding

Exclusief bij WONDER

STEM-project Produceer CO2 bij WONDER voor de basisoptie wetenschappen in jaar 2

STEM-project 3 - Produceer CO²

Exclusief bij WONDER

STEM-project Batterijen bij WONDER voor de basisoptie wetenschappen in jaar 2

STEM-project 2 - Batterijen

Exclusief bij WONDER

STEM-project Leefomstandigheden van gisten bij WONDER voor de basisoptie wetenschappen in jaar 2

STEM-project 1 - Leefomstandigheden van gisten

Exclusief bij WONDER

Hybride leren

WONDER is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.

 

Je kunt nog steeds aan de slag op papier met het leerwerkboek. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerpakketten van WONDER vinden op het digitaal leerplatform diddit.

Lees meer over diddit

WONDER en STEM

WONDER telt 6 STEM-projecten waarin onderzoeksvragen centraal staan. Elk project geeft je voldoende vrijheid en flexibiliteit om het aan te passen aan het niveau en de infrastructuur van jouw klassen.

  • Voor het KathOndVla: Drie extra onderzoeksprojecten zijn verplichte leerstof (één per wetenschapsdomein).
  • Voor het GO!, POV en OVSG: Alle projecten vormen extra materiaal.

 

Elk project is uitgebreid met een STEM-luik waarin ook wiskundige verwerking, bouwen en ontwerpen van apparaten, kleine programmeeropdrachten… worden voorzien. Zo kan WONDER ook integraal gebruikt worden voor STEM-Wetenschappen. Er zijn 3 onderdelen in elk project:

  • verken: situering in de leefwereld en probleemstelling
  • onderzoek: de leerlingen stellen onder begeleiding verschillende deelonderzoeken op en leggen de resultaten samen om tot het antwoord van een centrale onderzoeksvraag te komen.
  • creëer: de leerlingen gebruiken de inzichten van het onderzoek om een technisch probleem op te lossen.

 

Bekijk het STEM-project 'Zinken, zweven en drijven'

WONDER is een duidelijk en gebruiksvriendelijke methode met een ruim aanbod lesmateriaal. Bovendien is er ruimte voor eigen inbreng en sluit de inhoud goed aan bij de leefwereld van jongeren.

Leerkracht wetenschappen

Regina Pacisinstituut Hove

Het boek bevat een ruime keuze aan héél mooi uitgewerkte thema's en biedt tevens een uitgebreide digitale ondersteuning.

Leerkracht wetenschappen

Athena eerste graad

Mooi, goed uitgewerkt boek, dat de leerlingen aanspreekt en uitdaagt.

Leerkracht wetenschappen

Immaculata Maria Instituut

Testafbeelding leerlingen

Ontdek onze andere methodes

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!