Hoe werkt automatische differentiatie in Reken Maar! DigiMax?

In Reken Maar! zetten we volop in op gerichte individuele differentiatie. Met de papieren versie geef je na de bloktoets de resultaten in via Bingel. Daarna genereert Bingel een remediërings- of verrijkingsvoorstel. Dit is niet meer nodig in Reken Maar! DigiMax. Dit uitgekiend systeem bepaalt via de dagelijkse peiltaken automatisch het beheersniveau. Zo wordt elke dag de juiste differentiatie klaarzet via gepersonaliseerde taken.
In dit artikel bekijken we waar en hoe de automatische differentiatie precies aangestuurd wordt zodat jij weet waar Reken Maar! DigiMax het verschil maakt voor je leerlingen.

De instructiefase en de basistaak

Tijdens de instructiefase wordt de lesinhoud aangebracht. Je leerlingen maken een oefening op hun toestel en/of in hun werkschriftje. Dankzij de knop “Resultaten” kun je snel volgen wie de oefening digitaal goed heeft gemaakt en wie nog extra uitleg nodig heeft.

 

De instructiefase wordt afgesloten met een basistaak. Deze taak is voor iedereen dezelfde en laat jou toe om na te gaan wie de leerstof van de les van vandaag begrepen heeft en wie niet.

 

Waar nodig kun je de basistaak gedeeltelijk of volledig met zwakke rekenaars samen maken. Dat is geen probleem omdat het resultaat van deze basistaak niet meegenomen wordt in de adaptieve vervolgtaken. Tijdens dit moment kun je dus waar nodig maximaal ondersteuning bieden bij de verwerking van de leerstof van vandaag.

 

De peiltaken: de motor van de differentiatie

Peiltaken geven inzicht in wat leerlingen al weten en waar ze nog aan moeten werken. Het zijn ‘minitoetsen’ die Bingel in staat stellen om de adaptieve vervolgtaken aan te passen aan de individuele behoeften van elke leerling. Je herkent ze aan de blauwe bovenrand en het thermometericoontje.

 

Er zijn 2 soorten peiltaken:

  1. Peiltaken die checken of de eerder geleerde leerstof nog steeds wordt beheerst.
  2. Peiltaken die de parate kennis van leerlingen toetsen.

De peiltaken maakt de leerling zelfstandig, dus zonder jouw ondersteuning. Dat zou anders het niveau van de vervolgtaken te sterk beïnvloeden.

 

Tip van het Bingelteam

Het is heel belangrijk dat je de leerlingen vraagt om altijd eerst de peiltaken te maken alvorens ze aan de slag gaan met de vervolgtaken.

Adaptieve vervolgtaken

Aan de hand van de resultaten van de peiltaken, creëert Bingel een reeks gepersonaliseerde vervolgtaken. Hoe meer peiltaken er gemaakt zijn, hoe beter Bingel de taken kan afstemmen op de behoeften van de leerling. Hiervoor hoef je zelf niets te doen, de differentiatie in Reken Maar! Digimax gebeurt volledig automatisch.

 

 

Bingel zet, op basis van de resultaten van de peiltaken, een dagelijkse mix van deze vervolgtaken klaar: herhaaltaken, verbetertaken, tempotaken en plustaken.

 

Herhaaltaken: concentreren zich op het herhalen van eerder aangeleerde leerstof.
Verbetertaken: bedoeld voor het remediëren van leerstof die nog niet volledig beheerst wordt.
Tempotaken: gericht op het automatiseren van parate kennis.
Plustaken: verdiepende taken voor leerlingen die de stof al goed begrijpen.

Tip van het Bingelteam

Adaptieve vervolgtaken vind je altijd terug bij de laatst gestarte les. Niet afgeronde taken uit eerdere lessen schuiven automatisch door naar de laatste gestarte les.

Tip van het Bingelteam

Laat de leerlingen de taken van links naar rechts maken. Op die manier komt de differentiatie maximaal tot zijn recht.

En wat met de bloktoetsen?

De bloktoetsen met bijhorende herhaling op papier blijven een belangrijk instrument voor het evaluatieluik. Het resultaat van de bloktoets stuurt de automatische differentiatie niet aan maar kun je gebruiken om te kijken wie nog extra uitleg nodig heeft, om punten op het rapport te zetten en om leerlingen te laten stilstaan bij wat ze geleerd hebben.