Hoe werk ik aan 'de terugblik' of 'de samenvatting' in een thema van 'Op verkenning'?

De terugblik of samenvatting is een moment van zelfevaluatie voor de leerling. Heb ik alles begrepen, wat weet ik? Welke zaken ken ik nog niet zo goed? Het is de voorbereiding op het evaluatiemoment, eventueel aan te vullen met de bespreking van het eigen toegevoegd materiaal.

Leerlijn doorheen de lagere school

 

De terugblik (eerste graad)

 

In leerjaar 1 wordt reeds gestart met de leerlijn ‘leren leren’ in de vorm van evaluatie, die zit verwerkt in de samenvattingspagina ‘terugblik’. Net voor de toets van het thema wil je wellicht de kennis en vaardigheden die de leerling heeft opgedaan nog eens herhalen. De ‘terugblik’ is een ideale voorbereiding om straks een goede toets te maken.

De samenvatting (tweede en derde graad)

 

Vanaf het derde leerjaar wordt de ‘terugblik’ vervangen door de ‘samenvatting’. Dit is de laatste bladzijde in het themaschrift. Na de samenvatting volgen de ‘leren leren’ tips. Die kunnen al dan niet klassikaal overlopen worden. Op verkenning heeft een zeer uiteenlopend aantal ‘vormen’ om het leren leren aan te bieden. Daarin speel jij been belangrijke rol; je helpt hen niet alleen in het vinden van een gepaste studievorm, maar ook in het ontwikkelen van een studiehouding.