Hoe worden de summatieve toetsen georganiseerd in Reken Maar!?

Naast de bloktoetsen, die de leervorderingen op korte termijn evalueren, biedt Reken Maar! drie optionele summatieve toetsen aan per leerjaar. Deze toetsen zijn niet gekoppeld aan vaste momenten in het schooljaar, zoals de start van de kerst- of de paasvakantie. Wel kun je ze telkens na vier blokken afnemen. Zo kun je het tempo van je groep volgen en meer tijd inbouwen waar nodig.

Melding

Aangezien de summatieve toetsen optioneel zijn, voorzien we geen extra toetstijd in de planning van Reken Maar!. Je kan de toetsen wel afnemen in één van de bufferweken van de methode. Deze zijn telkens voorzien in de planning.

Waar vind ik de summatieve toetsen terug?

 

De summatieve toetsen vind je terug in de toetsmap. Je vindt deze toetsen ook terug in de module toetsen, remediëren en verrijken op Bingel. Daar kun je ook aanvullende informatie vinden over de puntenverdeling. Voor het eerste leerjaar zijn de instructies voor de summatieve toetsen ook terug te vinden. Vanaf het tweede leerjaar zijn de instructies voor de summatieve toetsen genoteerd op de toets zelf.

 

Melding

Omdat de toetsen ook als Word-document beschikbaar zijn, kun je de toetsen steeds aanpassen indien dat in functie van je eigen klasgroep en -praktijk nodig is.

Hoe laat ik mijn leerlingen de summatieve toetsen voorbereiden?

 

De aanpak voor de voorbereiding van summatieve toetsen ligt volledig in jouw handen. Indien gewenst, kun je de volgende materialen gebruiken om je leerlingen te toetsen te laten voorbereiden:

 

  • Onafgewerkte (herhaling)opdrachten uit het werkschrift
  • Zorg- en remediëringsopgaven uit de module “differentiëren en oefenen”
  • Bingeloefeningen

Voorziet Bingel een differentiatievoorstel na de summatieve toets?

 

Wanneer je de resultaten van de toets ingeeft in de module “Toetsen, remediëren en verrijken” op Bingel, is de kans groot dat je hier een uitroepteken bij ziet staan. Dit komt omdat de summatieve toetsen optioneel zijn en geen differentiatievoorstel voorziet.

 

Bestaan er vanaf het vijfde leerjaar ‘summatieve vlottoetsen’?

 

Je zal de vlotjes gewoonlijk inschakelen wanneer een leerling – eventueel tijdelijk of voor een bepaald domein – onvoldoende geholpen is met de werkbladen en de suggesties uit het onderdeel curriculumdifferentiatie. Deze materialen worden steeds op maat van de leerling ingezet. Hierdoor zullen geen twee leerlingen over een verloop van verschillende blokken exact dezelfde vlotjes gemaakt hebben, waardoor één ‘summatieve vlottoets’ ontwikkelen praktisch onmogelijk is.

 

Wanneer blijkt dat, ondanks alle inspanningen, een leerling toch niet verder geraakt dan het niveau van die vlotjes, dan weet je dat (een) bepaalde eindterm(en) niet werd(en) behaald.