Wat is de visie van TALENT op differentiëren en evalueren?

Heeft iedereen het begrepen? Het is een vraag die iedere leerkracht zich wel eens stelt. Op het einde van het thema willen we weten of de leerlingen de juiste kennis en inzichten hebben verworven. Natuurlijk willen we de leerlingen hier optimaal bij ondersteunen. Daarom gaan we in TALENT het differentiatieblok voor het evaluatieblok plaatsen om op die manier een zo goed mogelijk resultaat te behalen bij de kinderen.

Hoeveel tijd besteed ik aan differentiatie en evaluatie?

 

 

Aan het einde van het thema voorzien we steeds 100 minuten voor differentiatie. Dit kan je inplannen zoals je zelf wilt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor:

 

  • 4 momenten van 25 minuten;
  • 2 momenten van 50 minuten.

 

Voor het afnemen van de toetsen voorzien we afhankelijk van het leerjaar 50 à 100 minuten.

Tip van team TALENT

Het is niet de bedoeling dat je op het einde van het blok alle toetsen die we voorzien bij TALENT gaat afnemen. Hier heb je namelijk niet voldoende tijd voor. Je bepaalt zelf welke toetsen je wilt afnemen in functie van je klasgroep.

Herhalen voor of differentiëren na de toets?

 

Beide opties zijn goed. Zet je aan de hand van het portfolio in op herhalen vóór de toets, of kies je voor extra remediërings- en verrijkingsmateriaal ná de toets?

 

We verkennen de voordelen van elke werkwijze in de volgende hoofdstukken. En misschien maak jij wel jouw mix van beide: nu eens vóór, dan eens na?