Hoe daag ik mijn sterke leerlingen uit bij het werken met TALENT?

Je hebt het waarschijnlijk als leerkracht al meegemaakt. Je merkt dat een bepaalde leerling wel erg sterk is en door de themaleerstof heen vliegt of heel wat leerstof al onder de knie heeft. Je wilt aan de behoeften van deze leerling tegemoet komen en zoekt naar materialen om dit aan te pakken.

1 Taken zelfstandig werk

Voor de leerlingen die de themaleerstof voldoende onder de knie hebben, bieden we per thema de volgende drie taken aan:

  • Taak zelfstandig werk A werd uitgewerkt op het basisniveau.
  • Taak zelfstandig werk B werd uitgewerkt op een verhoogd niveau.
  • Taak zelfstandig werk C is gericht op spelling en op de transfer van spelling naar de dagelijkse schrijftaal.

 

Elke taak krijgt een verlengde instructie mee zodat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen.

2 Coöperatieve taaltaken

Voor erg taalsterke kinderen is er per thema één uitdagende coöperatieve geïntegreerde taaltaak. Deze taak neemt verschillende lestijden in. Op het einde van de taaltaak hebben de leerlingen een concreet product en volgt er een kort toonmoment.

3 Maak gebruik van de extra Bingeloefeningen

Er zijn veel Bingelopdrachten beschikbaar die leerlingen voor of na het evaluatiemoment kunnen maken. Via de modules “differentiëren en oefenen” en “toetsen, remediëren en verrijken” kun je eenvoudig een persoonlijke oefen- en verrijkingsopdracht op maat samenstellen. 

4 Het Bingeleiland aanpassen op maat van de leerling

Sommige leerlingen hebben mogelijk baat bij een aangepast oefeneiland op Bingel. Op hun eiland kunnen ze aangepaste leerstof vinden, zonder dat je als leerkracht dit telkens aan een specifieke taak moet toevoegen. Als leraar kun je dit eiland eenvoudig configureren en aanpassen, waardoor elke leerling toegang heeft tot haalbare en relevante oefeningen.

Maak gebruik van de differentiatie in Bingel!