Welke aanpassingen kan ik doen voor mijn leerlingen wanneer TALENT te moeilijk is?

Als leerkracht word je elk jaar ongetwijfeld geconfronteerd met heel wat niveauverschillen in jouw klasgroep. Naast de oefeningen in het werkschrift, beschik je met TALENT over een uitgebreid aanbod aan materialen zodat je nog beter kan inspelen op de specifieke noden van elk kind. Zo blijft geen enkele leerling achter.

1 Gebruik de REDICODIS-maatregelen bij de les

TALENT hanteert een meersporenbeleid waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen instructieonafhankelijke, instructiegevoelige en instructieafhankelijke leerlingen. Voor elke groep voorziet TALENT tips voor een eigen aanpak en suggesties om met de basisoefeningen, de extra uitdagingen en/of met de extra hulp aan de slag te gaan. Voor instructieafhankelijke leerlingen biedt de handleiding geregeld suggesties voor verlengde instructie, zodat je deze leerlingen individueel of in kleine groepjes extra kunt ondersteunen.

2 Krijg inzicht in de leervorderingen via het portfolio

TALENT zet sterk in op het ondersteunen van leerlingen voor de evaluatie, in plaats van (enkel) na de toets te differentiëren. Daarom komt het differentiatieblok steeds voor het evaluatieblok, zodat leerlingen zich beter kunnen voorbereiden.

 

Het portfolio van TALENT geeft je een overzicht van alle leerdoelen per thema. Hierin breng je in kaart wat een leerling al beheerst en waar nog aan gewerkt moet worden. Op basis van zelfevaluaties en jouw eigen observaties kan je in het portfolio aanduiden welke leerstof leerlingen voldoende of onvoldoende beheersen. Dit geeft je een helder beeld van:

  • de leerdoelen per les;
  • de remediërende opdrachten (H-bladen) om deze doelen te behalen;
  • de thema’s waarin de doelen eventueel later opnieuw aan bod komen, zodat je kunt beslissen of extra ondersteuning meteen nodig is of later kan worden opgepakt.

Leer het portfolio gebruiken

3 Download het remediëringsvoorstel op maat na de toets

Na de toets kan je als leerkracht op Bingel een digitale foutenanalyse invullen. Op basis hiervan kan je een passende remediëringsbundel op maat van de leerling afdrukken, al dan niet met correctiesleutel. 

 

3 Maak gebruik van de leesondersteuning via de Bingel Raket-app

Leerlingen die moeite hebben met lezen, bijvoorbeeld door een andere thuistaal of specifieke leesproblemen, kunnen gebruik maken van de insluitende lezer in de Bingel Raket-app. Hiermee kunnen ze:

  • De tekst laten voorlezen met aanpasbare stem en voorleessnelheid.
  • De weergave van de tekst aanpassen voor betere leesbaarheid.
  • De tekst laten vertalen naar meer dan 45 talen.
  • Een beeldwoordenboek gebruiken, waarbij een woord visueel wordt ondersteund door een afbeelding.

Deze hulpmiddelen helpen leerlingen beter te begrijpen en verwerken wat ze lezen.

 

Maak gebruik van de leesondersteuning

4 Schrap opdrachten die verder gaan dan de minimumdoelen

Wanneer het standaard oefenmateriaal nog steeds niet aansluit bij het niveau van een leerling, kun je vanaf het vijfde leerjaar gebruikmaken van de materialen voor curriculumdifferentiatie voor spelling en taaldenken. Deze materialen zijn beschikbaar in de map “Curriculumdifferentiatie” en via de module “Differentiëren en oefenen” op Bingel.

 

Wanneer gebruik je de materialen voor curriculumdifferentiatie?

 

Curriculumdifferentiatie wordt ingezet wanneer een leerling, tijdelijk of voor een bepaald domein, onvoldoende baat heeft bij de remediëringsmaterialen en andere aanpassingen. Als een leerling, ondanks alle inspanningen, niet verder komt dan het niveau van de aangepaste materialen, weet je dat bepaalde eindtermen niet behaald zijn.

 

Zijn er aangepaste toetsen beschikbaar?

 

Omdat we deze leerlingen niet willen belasten met extra toetsen, worden geen aparte toetsen voor spelling en taaldenken aangeboden die aansluiten op het oefenniveau van curriculumdifferentiatie. Je kan de leerling beoordelen:

  • Op basis van de zelfevaluatie na de les en met behulp van het portfolio
  • Voor spelling kan je de leerling beoordelen vanuit het partnerdictee
  • Voor taaldenken kan dit vanuit de les die de leerling volgt

 

Kunnen leerlingen die met deze aangepaste materialen werken nog steeds een getuigschrift behalen?

 

Een leermiddel bepaalt nooit de beslissing over het al dan niet uitreiken van een getuigschrift. Deze beslissing behoort enkel de klassenraad toe. Het blijft de verantwoordelijkheid van de klassenraad om af te wegen of een leerling de eindtermen voor de verschillende leergebieden in voldoende mate bereikt heeft.

Maak gebruik van de differentiatie in Bingel!