Meldpunt gevoelige onderwerpen

Onze leermiddelen worden met veel zorg en betrokkenheid ontwikkeld. De aansluiting van onze lesmaterialen op een steeds veranderende samenleving heeft onze permanente aandacht.  Daarom stelden we richtlijnen op rond inclusie en diversiteit waarmee we nieuwe leermiddelen maken. Ons doel is dan ook steeds om inclusieve leermiddelen te creëren waarin elke leerling zichzelf en zijn omgeving vertegenwoordigd ziet.

 

Daarnaast zien we het als een grote verantwoordelijkheid onze methoden realistisch en gebalanceerd te laten aansluiten op de leefwereld van leerlingen en studenten. Iedere leerling moet zich gerespecteerd en thuis voelen in ons lesmateriaal. Dat doet VAN IN vanuit de overtuiging dat wanneer een leerling of student zich herkent in de lesstof, deze niet afgeleid wordt van het leerdoel en gemotiveerder is om het lesmateriaal tot zich te nemen.

 

We werken voortdurend aan het verbeteren van onze lesmethoden en monitoren de leerstof bij experts, scholen en leerlingen. Ook werken we regelmatig mee aan diverse onderzoeken, waaronder verschillende inclusiviteitsonderzoeken.

 

Ondanks de hoge mate van zorgvuldigheid kan het onverhoopt voorkomen dat er termen, woorden of afbeeldingen worden gebruikt die niet meer passend zijn in de samenleving. Het kan ook zijn dat er oudere edities in omloop zijn met verouderde lesstof.

 

Kom je iets tegen?

 

Geef je melding door via onderstaand formulier door en laat ons weten wat beter kan. Jouw tips komen bij de makers terecht.