Actief historisch denken

Krachtige werkvormen voor effectief geschiedenisonderwijs

 

📖 Verschijnt in april 2025

Historisch denken geconcretiseerd

Actief historisch denken – krachtige werkvormen voor effectief geschiedenisonderwijs is erop gericht om via actief en collaboratief leren de kennis van verleden én geschiedenis te bevorderen.

Ga onmiddellijk aan de slag met twintig verschillende werkvormen.

Voorbeelden voor alle finaliteiten.

Een bron van inspiratie zodat je inzichten makkelijk kan toepassen op andere leerinhouden.

Ruim online aanbod met didactisch materiaal.

Bekijk de inhoudstafel
Bekijk het voorbeeldhoofdstuk

Kennis van verleden en geschiedenis komen samen

 

Historisch denken gaat zowel over inzicht in het verleden, als over inzicht in en reflectie over de relatie tusen verleden, heden en toekomst. Deze competentie kan je aanleren door historisch denken te tonen, waarbij de leerlingen leren door te observeren en na te doen. Of ze kunnen het ervaren door zelf aan de slag te gaan en er zo op uit te komen dat er soms niet slechts één juist antwoord op een complex historisch vraagstuk bestaat.

 

Historisch denken gebeurt niet spontaan, maar dient aangeleerd te worden. Om jou als leerkracht hierin te faciliteren, schreven onze auteurs Actief historisch denken. Het boek biedt een overzicht van twintig verschillende werkvormen die je meteen kan toepassen binnen jouw klaspraktijk. Bovendien zijn al deze werkvormen opgebouwd volgens een herkenbare en vaste structuur. Het helpt leerlingen actief en collaboratief te leren om zo de kennis van het verleden én van de geschiedenis actief te bevorderen.

 

Actief historisch denken is gebaseerd op het originele gedachtegoed van Harry Havekes, maar dan toegepast op een Vlaamse context.

 

Het boek is geschreven in samenwerking met een team van ervaren lerarenopleiders geschiedenis: Toon De Smet (Odisee), Anne Kohlbacher (Bimsem), Olivier Loquet (Odisee), Walter Smits (KU Leuven), Herman Sterckx (KU Leuven), Jan Van Schaftingen (Arteveldehogeschool), Cynthia Van der Meeren (KU Leuven), Stéphanie Van Marcke (KU Leuven) en Dries Verstraeten (KS Diest).

Dit boek wil vooral inspireren. We stellen een aantal werkvormen voor, waarvan we hopen dat die navolging krijgen.

Elk van de voorgestelde werkvormen werd grondig bediscussieerd in het auteursteam, en werd in de lespraktijk van het secundair onderwijs uitgetest en geoptimaliseerd waar nodig.

We wensen de lezer die ermee aan de slag gaat alle succes toe, en nodigen die graag uit om praktijkervaringen met het auteursteam te delen.

Ontdek meer!

Over deze editie

Vanaf april 2025 kan je aan de slag met de eerste editie van dit boek.

Een vraag over deze uitgave?

Voorbeeldmateriaal

Doorblader alvast een hoofdstuk van het boek.

Voorbeeldmateriaal

Extra's op mijnstudiemateriaal.be

Het online lesmateriaal is toegankelijk voor docenten die het handboek als verplicht studiemateriaal voorschrijven aan hun studenten. Vraag jouw code aan via hoger.onderwijs@vanin.be.

Inspirerende bronnen en voorbeelden

Uitgewerkt lesmateriaal bij de verschillende werkvormen

De auteurs

Karel Van Nieuwenhuyse

Karel Van Nieuwenhuyse is hoogleraar aan de Onderzoekseenheid geschiedenis van de KU Leuven. Hij is verantwoordelijk voor de educatieve master cultuurwetenschappen. Daarbinnen is hij ook verantwoordelijk voor de lerarenopleiding, vakdidactieken geschiedenis en PAV-Maatschappelijke vorming. Daarnaast is hij programmadirecteur van de POC School of Education.

In samenwerking met een team van ervaren leraren(opleiders) geschiedenis

Toon De Smet (Odisee)

Anne Kohlbacher (Bimsem)

Olivier Loquet (Odisee)

Walter Smits (KU Leuven)

Herman Sterckx (KOGEKA)

Jan Van Schaftingen (Arteveldehogeschool)

Cynthia Van der Meeren (KU Leuven)

Stéphanie Van Marcke (KU Leuven)

Dries Verstraeten (KS Diest)

Ook interessant voor jou?

StoriaHD

Secundair onderwijs

Geschiedenis

A-stroom, Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit

Hybride methode

Meer info
SO_Sapiens_all-methods

Sapiens

Secundair onderwijs

Geschiedenis

A-stroom, Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit

Hybride methode

Meer info

Een vraag over ons aanbod?

Kijk op onze contactpagina op welke manier we jou het best kunnen helpen.