Actief historisch denken
Krachtige werkvormen voor effectief geschiedenisonderwijs
Historisch denken geconcretiseerd
Actief historisch denken is erop gericht om via actief en collaboratief leren de kennis van verleden én geschiedenis te bevorderen.
ga onmiddelijk aan de slag met 20 verschillende werkvormen
voorbeelden voor alle finaliteiten
een bron van inspiratie zodat je inzichten makkelijk kan toepassen op andere leerinhouden
ruim online aanbod met didactisch materiaal
Laat je inspireren door nieuwe werkvormen
Historisch denken gebeurt niet spontaan, maar dient aangeleerd te worden. Om jou als leerkracht hierin te faciliteren, schreven onze auteurs Actief historisch denken. Een overzicht van 20 verschillende werkvormen die je meteen kan toepassen binnen jouw klaspraktijk. Bovendien zijn al deze werkvormen opgebouwd volgens een herkenbare en vaste structuur:
- De les in een notendop
- De uitgewerkte les
- De werkvorm didactisch doorgelicht
- Didactische inzet van de werkvorm
- Bijkomende voorbeelden
- Bronnen en referenties
Actief historisch denken is gebaseerd op het originele gedachtegoed van Harry Havekes, maar dan toegepast op Vlaamse context.
Dit boek wil vooral inspireren. We stellen een aantal werkvormen voor, waarvan we hopen dat die navolging krijgen.
Karel Van Nieuwenhuyse
Elk van de voorgestelde werkvormen werd grondig bediscussieerd in het auteursteam, en werd in de lespraktijk van het secundair onderwijs uitgetest en geoptimaliseerd waar nodig.
Karel Van Nieuwenhuyse
We wensen de lezer die ermee aan de slag gaat alle succes toe, en nodigen die graag uit om praktijkervaringen met het auteursteam te delen.
Karel Van Nieuwenhuyse
Ontdek meer!
Over deze editie
In september 2025 kan je aan de slag met de eerste editie van dit boek.
Een vraag over deze uitgave?De auteurs
Karel Van Nieuwenhuyse (KU Leuven)
Karel Van Nieuwenhuyse is hoogleraar aan de Onderzoekseenheid geschiedenis van de KU Leuven. Hij is verantwoordelijk voor de educatieve master cultuurwetenschappen. Daarbinnen is hij ook verantwoordelijk voor de lerarenopleiding, vakdidactieken geschiedenis en PAV-Maatschappelijke vorming. Daarnaast is hij programmadirecteur van de POC School of Education.
In samenwerking met een team van ervaren leraren(opleiders) geschiedenis
Toon De Smet (Odisee)
Anne Kohlbacher (Bimsem)
Olivier Loquet (Odisee)
Walter Smits (KU Leuven)
Herman Sterckx (KOGEKA)
Jan Van Schaftingen (Arteveldehogeschool)
Cynthia Van der Meeren (KU Leuven)
Stéphanie Van Marcke (KU Leuven)
Dries Verstraeten (KS Diest)
Ook interessant voor jou?
Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis
Secundair onderwijs
Geschiedenis
A-stroom, Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit
Hybride methode