Project werkt!

Projectmatig werken in de welzijns-en veiligheidssector

Project werkt!

Met Project werkt! Projectmatig werken in de welzijns- en veiligheidssector krijg je voor het eerst een praktische en op maat gemaakte gids waarmee je praktijkvraagstukken projectmatig en succesvol kan aanpakken.

voor studenten hoger onderwijs of (beginnende) professionals in de domeinen welzijn en veiligheid

gemaakt vanuit interacties met studenten, docenten én het werkveld

met reële cases en getuigenissen uit de beroepspraktijk

Bekijk de inhoudstafel

Auteurs aan het woord

Benieuwd wat er allemaal in het boek aan bod komt? Hoe de auteurs het boek hebben opgebouwd én hoe je ermee aan de slag kan in jouw lessen? Je ontdekt er alles over in dit informatief webinar.

Project werkt!

 

Als veiligheidsdeskundige, preventiewerker, buurtwerker, opbouwwerker, gebiedswerker, … krijg je vaak te maken met kleine of grote projecten, in team of zelfstandig. Maar hoe pak je zo’n project van A tot Z aan?

 

Met ‘Project werkt! Projectmatig werken in de welzijns- en veiligheidssector’ krijg je als student hoger onderwijs of (beginnende) professional in de domeinen welzijn en veiligheid voor het eerst een praktische en op maat gemaakte gids waarmee je praktijkvraagstukken projectmatig en succesvol kan aanpakken.

 

De praktijkgids, die tot stand kwam vanuit interacties met studenten, docenten én het werkveld, leert de projectmatige vaardigheden binnen deze specifieke sector stap voor stap aan en vertrekt hierbij van enkele reële cases en getuigenissen uit de beroepspraktijk.

 

 

Voor wie is het boek bedoeld?

 

Deze praktijkgids is bedoeld als handvat voor projectmatig werken door studenten en (beginnende) professionals in de welzijns- en veiligheidssector (bv. veiligheidskundige, preventiewerker, buurtwerker, opbouwwerker, gebiedswerker).

 

 

Wat komt aan bod in het boek?

 

In deze praktijkgids laten we hogeschoolstudenten en beginnende professionals in de domeinen welzijn en veiligheid op een laagdrempelige manier kennismaken met de manier waarop praktijkvraagstukken projectmatig en succesvol aangepakt kunnen worden. De auteurs leren de projectmatige vaardigheden stap voor stap aan en vertrekken hierbij van reële cases en getuigenissen uit de beroepspraktijk. Daarbij geeft het boek stappenplannen, richtlijnen en tips mee om projecten uit te denken, te ontwikkelen, uit te voeren en te evalueren.

 

De praktijkgids is onderverdeeld in drie hoofdstukken, die samen de verschillende facetten van projectmatig werken in de domeinen welzijn en veiligheid toelichten. De voorbeelden verzamelden de auteurs via eigen projecten in de onderwijspraktijk, maar ook door een beroep te doen op tal van ervaringsdeskundigen uit het werkveld. Vanuit deze praktijkgerichte insteek is het doel om jouw projectmatige vaardigheden doelgericht aan te scherpen. Net deze expertise zal je helpen om uitdagende (project)vragen te beantwoorden en je aanpak bij te sturen of aan te passen als dat nodig is.

Ontdek meer!

Over deze editie

In augustus 2024 verschijnt de eerste editie van dit handboek.

Een vraag over deze uitgave?

Webinar

De auteurs vertellen je graag persoonlijk waarom ze het boek schreven, wat er allemaal aan bod komt en hoe je met het lesmateriaal aan de slag kan.

Bekijk het webinar

Extra's op mijnstudiemateriaal.be

Het online lesmateriaal is toegankelijk voor docenten die het handboek als verplicht studiemateriaal voorschrijven aan hun studenten. Vraag jouw code aan via hoger.onderwijs@vanin.be.

oplossingen voor de docent

PowerPointpresentaties

mijnstudiemateriaal.be

De auteurs

Caroline Neckebroeck

Caroline Neckebroeck is Master in de Communicatie- en Criminologische wetenschappen. Na haar studies aan de Universiteit Gent was ze als praktijkassistent verbonden aan het monitoraat Rechtsgeleerdheid aan de KU Leuven, waar ze onder meer werkte als monitor statistiek. Sinds 2008 is ze lector in het studiegebied Sociaal-Agogisch Werk aan de Hogeschool Vives in Kortrijk waar zij vakken als informatievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, statistiek en projectmatig werken doceert. Daarnaast begeleidt en coacht ze studenten bij hun stage, projectwerk en bachelorproef. Ze is co-auteur van het handboek Onderzoeksvaardigheden. Voor onderwijs, zorg en welzijn (VAN IN).

Project werkt!

Onderzoeksvaardigheden

Julie Tieberghien

Julie Tieberghien is Master en Doctor in de Criminologie. Van 2007 tot 2016 werkte ze bij de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht (UGent), eerst als onderzoeker en daarna als onderwijsassistent en postdoctoraal medewerker. Sinds 2017 is ze onderzoeker en lector in het studiegebied Sociaal-Agogisch Werk aan de Hogeschool Vives in Kortrijk. Ze bouwde onderzoeksexpertise uit rond thema’s zoals drugsgebruik en -beleid, crisis- en rampenbeheer en het lokaal integraal veiligheidsbeleid. Als lector is ze actief in vakken als sociaal-agogische vaardigheden, methodieken integrale veiligheid, kwalitatieve onderzoeksmethoden, en projectmatig werken. Tevens begeleidt en coacht ze studenten bij hun stage, projectwerk en bachelorproef.

Ook interessant voor jou?

Een vraag over ons aanbod?

Stel jouw vraag of maak een afspraak met Asella. Ze helpt je graag verder!