Poëzieweek - leerjaar 2-6

Ook in de poëzieweek van 2025, die start met gedichtendag op 30 januari, hebben we weer heel veel poëzieplezier voor jullie in petto.

 

Ontdek onze 5 fijne raadgedichten om samen met je klas in te duiken en je fantasie op los te laten. Daar bovenop geven we je nog eens 5 fantastische didactische suggesties om poëzie in je klas te brengen.

Poëzieweek 2025

Poëzieweek 2025

Met de gedichtendag van donderdag 30 januari start de Poëzieweek. Tot en met woensdag 5 februari loopt poëzie in de kijker. Wij helpen je graag de mooiste en de grappigste gedichten in de klas te brengen.

 

Doe mee met onze poëzieraadsels, bedenk elke dag met je klas het ontbrekende woord en stuur het in via het antwoordformulier.

 

Hoe werkt het?

 

  1. Op deze pagina vind je alles wat je nodig hebt om deel te nemen aan de poëzie-actie voor de onderbouw en de bovenbouw. Geef je les in leerjaar 1 en wil je ook graag deelnemen, surf dan naar www.ikleesmethupenaap.be/poezie.
  2. De link naar de 5 raadselgedichten voor elke schooldag van de Poëzieweek vind je hieronder. De gedichten zijn van de hand van Geert de Kockere (verschillend voor leerjaar 1, leerjaar 2-3 en leerjaar 4-5-6). Druk de poster af en hang hem op in je klas of projecteer het gedicht op je klasbord.
  3. In elk gedicht ontbreekt 1 woord. Lees en bespreek het gedicht, en denk samen met je leerlingen na over het ontbrekende woord.
  4. Stuur jouw oplossing in via het antwoordformulier.
  5. Tegen de volgende ochtend staat de oplossing met extra uitleg hieronder. Die kan je dan samen met je leerlingen bekijken voordat je weer aan een nieuw raadselgedicht begint. Voor wie de hele week deelneemt en voor de vijf gedichten een woord instuurt, hebben we nog een leuk poëziegeschenkje in petto!

 

Tip

Smaakt dit naar meer? Je krijgt bovendien extra didactische suggesties om een hele week creatief aan de slag te gaan met poëzie. Die vind je terug op de sectie met de didactische suggesties.

 

We wensen jullie heel veel poëzieplezier en kijken uit naar jullie inzendingen!

Naar het antwoordformulier voor de onderbouw
Naar het antwoordformulier voor de bovenbouw

Themaposter 'lijfelijkheid'

Het themagedicht werd speciaal voor de poëzieweek 2025 geschreven door Geert De Kockere. Katrien Claes illustreerde het op meesterlijke wijze.

 

Elke school krijgt in januari 3 themaposters toegestuurd om poëzie zichtbaar te maken in de school. Wil je hem ook in je klas ophangen? Dan kan je hem hier downloaden en afdrukken op A3-formaat.

Download de themaposter

Onderbouw (lj 2-3)

Bovenbouw (lj 4-5-6)

Gedichtenposters onderbouw

Gedicht dag 1

Gedicht dag 2

Gedicht dag 3

Gedicht dag 4

Gedicht dag 5

Download de 5 posters samen

Didactische suggesties onderbouw

We bieden je 5 didactische suggesties die je helpen om poëzie in je klas te brengen. Zet ze in tijdens de poëzieweek of hou ze bij om er op een ander moment mee aan de slag te gaan.

 

We wensen je er heel veel plezier mee!

Download de didactische suggesties onderbouw

Antwoorden onderbouw

Elke dag verzamelen we de antwoorden van alle klassen die meedoen aan de raadgedichten.

 

Je vindt het volledige gedicht hieronder terug én een greep uit de inzendingen. Altijd leuk om er met je leerlingen de dag nadien nog eens over na te praten …

 

… en dan opnieuw aan de slag te gaan met het volgende gedicht.

 

Onze raadgedichten zijn geïnspireerd op www.raadgedicht.nl.

Gedicht OB dag 1

EENDJES

 

Twee vrolijke eendjes

dreven zij aan zij.

Eentje dat was ik,

het andere dat was jij.

We dreven en we dreven.

Dat was mooi,

zoals we samen drijven bleven.

Eendjes en toch twee,

één voor één

als een elfje

naar de zee.

 

Geert De Kockere

Er werd gegist.
Er werd geraden.
Er kwamen woorden en zinnen,
er kwam poëzie.

 

‘Eendjes’ is een vrolijk gedichtje  met een heel speels ritme. Het lijkt alsof de dichter in de zinnetjes het klotsen van het water heeft nagebootst. En op dat water twee eendjes waar de liefde vanaf spat! 2 keer een 1-tje. Da’s 11, hè … (9 klassen hadden het juist geraden of ‘uitgevist’ 😉)

 

Wat een geniale vondsten dobberden onze richting uit! De ene inzending was al romantischer dan de andere want het ging van gezinnetje (waar we warm van werden) naar zeilboot, kajak of speedboot (wat ons misschien toch iets te snel voorbij schoot).

 

Andere romantische zieltjes dachten dat golvend koppeltjetandem en paartje wel pasten in het gedicht. Goed bedacht, want het toont de verliefdheid tussen de eendjes. Wat daar ontbreekt is de link naar de cijfers, het echte taalspel in dit gedicht.

 

Dol-fijn vonden we de meest doordachte inzending.  Als een dolfijn naar de zee … Maar door het woord te splitsen tonen jullie hoe fijn de twee romantisch gevederde zieltjes het samen hebben, daar op het water. Subliem!

 

Sommige klassen kunnen toveren want met de magie van jullie inzendingen verscheen er een kikkerbrede ‘smile’ op ons gezichten: eendjes-tweelingtweelingeendjes, badeendjesduoals een stel heel gedweeveertje, … Ze zijn zo zacht dat we er een beetje van smolten.

 

Bedankt voor jullie inzendingen! Morgen komt er een ingetogen gedicht waarmee we poëtisch het pesten in de kiem willen smoren. Hopelijk laten jullie dan je tanden zien en roepen jullie dichtend pesten mee een halt toe!

 

Dank je wel voor zoveel respons op de mooiste dag van het jaar! We kijken al uit naar de inzendingen van morgen.

 

 

Gedicht OB dag 2

MANNEKE

 

Manneke Man

die in z’n haar

verdwalen kan,

die in z’n haar

soms kruimels legt,

Manneke Man

draagt voortaan een vlecht.

 

En iedereen roept:

meisjesknecht,

meisjesknecht,

is dat haar wel echt?

 

Maar daar

trekt Manneke Man

zich niets van aan.

Nee, echt,

en de rest

soms aan z’n vlecht.

 

Geert De Kockere

Manneke Man beslist om van de ene op de andere dag niet langer kruimels in zijn haar te leggen. Hij beslist om helemaal zichzelf te zijn en besluit tot een prachtige vlecht. Dit wekt natuurlijk de nodige reacties los bij zijn klasgenootjes. De plagerijen en het gepest blijven niet uit. In het laatste vers blijkt zelfs dat hij aan zijn prachtige vlecht wordt getrokken!

 

Wat moet Manneke Man zich ontzettend droef voelen. Zo veel geweld en dat alleen omdat hij wil zijn wie hij is …

 

Eigenlijk is het op zich al vreemd dat Manneke Man kruimels in zijn haar legt. Maar misschien staan die kruimels wel ergens anders voor: zijn zorgen, zijn verdriet, zijn alleen zijn, … ?

 

Alle inzendingen die de pijn van Manneke Man weergeven zijn voor ons sowieso geslaagd! Gevoelens, dromen, een doolhof, last, moeilijke knopen … Knap! Jullie hebben het gedicht echt helemaal gevoeld!

 

Bij deze inzendingen werden we verrast. Ze zijn zo mooi, ze sturen het gedicht een hele andere kant op: antwoorden, een schatkaart en verstand.

 

En als het op poëzie aankomt kunnen deze vondsten met alle eer gaan lopen: vo-GEL-nestjes en kusjes. Met die woorden herschrijven jullie het gedicht ineens tot een heel verhaal. En dat is woordkunst!

 

We zijn in de wolken! Jullie vinden het belangrijker om met poëzie te strijden dan met woorden of met hier en daar een mep. Volhouden, hè, vriendschap is duizendmaal mooier dan haat!

 

 

Gedicht OB dag 3

Papa’s zijn raar (maar waar).

Soms houden ze van voetbal,

soms van fietsen.

Soms willen ze tuinieren,

soms alleen maar nietsen.

Of ze zijn gek van liedjes.

Of van gemor.

 

Heeft de jouwe niks?

Niet eens een baard,

geen pruik,

geen snor?

 

Trek het je niet aan!

Want ook tegen papa’s

zonder baard of snor,

zonder liedjes of gemor,

kun je vrolijk roepen:

Papa, jij zit snor!

 

Geert De Kockere

 

Papa’s … je hebt ze in alle maten en gewichten, in alle geuren en kleuren, in duizend smaken en soms zelfs in gedichten. En dat ze uniek zijn wordt toch schitterend in dit vrolijk woordenkettinkje weerspiegeld?

 

We geven het toe: we verwachtten heel, heel, heel gekke antwoorden. Maar dat we schaterlachend soms zelfs onze mondspieren weer even glad zouden moeten strijken, daar hadden we niet op gerekend. Die papa’s, soms willen ze … hou je vast … bommetje springen (hopelijk in het zwembad), chillen met de billen, scheetjes laten

 

Er zijn ook blijkbaar heel wat papa’s die het niet droog houden en die willen dan koffie of biertjes drinken of aperitieven.

 

Er waren klassen die papa als een iets minder actief lid van het gezin beschouwen want zij beweerden dat hij wilde luierenrelaxen en pauze 
Heerlijk, toch, hoe in poëzie even alles kan en alles mag?

 

Ook de onhandige pantoffelheld stak de kop op in de hilarische vondsten want volgens enkele leerlingen willen papa’s vooral sukkelen.

 

Er waren ook papa’s die heel erg hun best doen en willen allessen (werkwoord van alles), heel veel, helpen, en een heleboel sporten waarbij ze ook nog eens willen winnen.

 

Wij vinden de mooiste inzendingen die waar de ‘toverij’ van het woord in verborgen zit. Hun bedenkers kozen voor een woord dat het gedicht niet alleen inhoudelijk sterker maakt maar ook nog eens magnifiek mooi laat klinken ook. Dit zijn de toppers: soms willen papa’s ietsen of pietsen (mooi bij het woord nietsen) en trefbalvolleybal of vooral  vanal (wat rijmt op voetbal).

 

De zachtste papa’s waren voor ons die liefde willen en willen zoenen en knuffelen en mama plezieren.

 

Oh ja, het juiste antwoord was tuinieren, gevonden door maar liefst 7 klassen.

 

Tot morgen. De voorlaatste al …

 

 

Gedicht OB dag 4

HUISJE

 

We speelden huisje

en ik was een heksje

en jij was een muisje.

Ik toverde je om,

in een pad in een kom.

Ik gaf je een zoen,

pardoes op je neus,

toen werd je een reus.

Ik trouwde met jou

en was toen je vrouw.

Dat was wat ik wou.

 

Maar mijn tover was op

en ons huis was te klein.

Toen wou je mijn man

niet meer zijn.

 

Geert De Kockere

‘Huisje’ is een gedicht vol glimlach en vertedering. Het woord dat we weglieten toont ook dat dichters eigenlijk veel meer mogen dan alle juffen en meesters samen. Want het woord ‘tover’ bestaat eigenlijk niet … maar daar steekt poëzie eens stevig haar tong naar uit. Nah!

 

We kregen heel veel samenstellingen met het woordje ‘tover’ toegestuurd. Dit zijn de mooiste, de vindingrijkste, de knapste: toversoep, toversap, toverpoeder, tovermagie, toverspreuk, toverdrank(je) en – de leukste – sTOVERIJ (dan blijf je met een hongertje zitten!)

 

Daarnaast waren er ontzettend veel inzendingen die rond geld en centjes draaiden. Als het op is, is het gedaan, lijkt het gedicht dan wel te zeggen.

 

Deze keuze vonden we grappig: Maar mijn kleinmaakdrank was op en ons huis was te klein. Dat lijkt wel een hele logische met die reus in dat kleine huis.
De woorden geduld en WC-papier prikkelden onze lachspieren. Je hebt ze inderdaad allebei broodnodig in een gezonde relatie … Ook als de taart en de kaas op zijn, geef je er beter de brui aan, volgens sommigen. Heerlijk!

 

En natuurlijk mogen we de meest poëtische inzendingen weerom alle eer toewerpen: mijn liefdesspreuk, joebelabambamspreuk, sterrenstof, energiemagie of zoentjeszin was op. Magisch mooi omdat ze onthullen dat er iets meer dan alleen maar vriendschap speelt tussen dat ‘heksje’ en dat ‘muisje’ …

 

De weemoed komt hier om het hoekje loeren.

 

Morgen is het de laatste …

 

Halen jullie dan ook weer jullie dichttalent boven?

 

 

Gedichtenposters bovenbouw

Gedicht dag 1

Gedicht dag 2

Gedicht dag 3

Gedicht dag 4

Gedicht dag 5

Download de 5 posters samen

Didactische suggesties bovenbouw

We bieden je 5 didactische suggesties die je helpen om poëzie in je klas te brengen. Zet ze in tijdens de poëzieweek of hou ze bij om er op een ander moment mee aan de slag te gaan.

 

We wensen je er veel plezier mee!

Download de didactische suggesties bovenbouw

Antwoorden bovenbouw

Elke dag verzamelen we de antwoorden van alle klassen die meedoen aan de raadgedichten.

 

Je vindt het volledige gedicht hieronder terug én een greep uit de inzendingen. Altijd leuk om er met je leerlingen de dag nadien nog eens over na te praten …

 

… en dan opnieuw aan de slag te gaan met het volgende gedicht.

 

Onze raadgedichten zijn geïnspireerd op www.raadgedicht.nl.

Gedicht BB dag 1

Hij zag iets

en wist niet wat het was.

Het kon een goudvis zijn ,

waaraan kop noch staart.

Of een ballon,

iets van niets in het begin.

Een dinosaurus misschien.

Of een muts van een kardinaal .

Het was niets

en het was het allemaal.

 

Geert De Kockere

Er werd gegist.
Er werd geraden.
Er kwamen woorden en zinnen,
er kwam poëzie.

 

Een klas koos voor het woord embryo … een knappe vondst! Een embryo is ook piepklein in het begin en groeit uit tot een mens met armen, benen en zo nu en dan een vleugje poëzie.

Vandaar dat ook eitje en zaadje goeie keuzes waren. Beide woorden bestaan uit twee lettergrepen en passen daarom ook wonderwel in het gedicht.

 

 

We kregen heel veel inzendingen die rijmden op staart: paard (wel 64 keer), baard, zeepaard, taart, stokstaart, apenstaart

 

Uiterst origineel vonden we de inzending nul, vooral omdat de link met ‘niets’ er is en omdat de alliteratie van de ‘n’ heel mooi klinkt.

 

Petje af ook voor die bijzondere klas die op web van een spin kwam. Jullie dachten aan rijm binnen het gedicht en deden de poëzie alle eer aan op deze gedichtendag. Daarenboven begint een spinnenweb ook echt met ‘iets van niets’. En dat een spin een dier is en daarom wonderwel bij de goudvis en de dinosaurus uit het gedicht passen is het al helemaal fantastisch!

 

Ook romantische zielen, zo blijkt, want enkelen dachten dat het gedicht over vriendschap ging. Of over een relatie. Die beginnen ook heel klein en zijn soms niets en alles tegelijk. Supergoed gevonden!

 

We stonden versteld van hoe origineel jullie uit de hoek kunnen komen! Daarom onze welgemeende felicitaties voor de klassen die deze woorden en woordgroepen bedachten: fantasiemachienPhilips stofzuiger D380 (waar kwam die vandaan?)wittechocoladeslagroomvanilletaartmysteriesurprise ei, saucissenhond,  roodgloedbacterie en oneindige cirkel. Ze zijn misschien iets minder geschikt binnen het metrum van dit gedicht maar ze blaken wel van de fantasie … en geef nu toe, wat is er poëtischer dan een stevige brok verbeelding?

 

Dank je wel voor zoveel respons op de mooiste dag van het jaar! We kijken al uit naar de inzendingen van morgen.

 

 

Gedicht BB dag 2

Twee giraffebra’s

en drie krokodolifanten

stonden in een dierentuin

(en ook in alle kranten)

op hun gemak te lanterfanten.

 

Wat was dat bijzonder,

een dierenwereldwonder

een mirakel van formaat!

 

Of misschien wel doodgewoon

een kind met fantasie?

Ja, je wéét

hoe dat in kranten gaat.

 

Geert De Kockere

Suptastich! Hilaribliem! Sublarisch! Heerlitterend! Schitterlijk!

 

We hadden stiekem gehoopt op magnifieke creaties en enkele zelfgemaakte woorden. Wat we kregen was een vulkaan aan dichterlijke vrijheid. Wat zijn we opgetogen met het feit dat er zo veel aankomende dichters op de schoolbanken zitten. Of zijn het jullie juffen en meesters die de genialiteit nabij zijn? We laten het in het midden … Vecht het maar (op poëtische wijze, weliswaar) uit.

 

Het gezochte woord is ‘dierenwereldwonder’, zes lettergrepen die zorgen dat het ritme van het gedicht blijft ‘hoppen’. Je kan het gedicht haast dansen of zingen omdat er zo veel denkbeeldige sprongetjes in zitten.

 

Net om die reden vinden we de korte inzendingen zoals vliegdraak, dier en reus niet echt ‘van formaat’.

 

Eigenlijk zijn alle woorden die op –onder eindigen goeie inzendingen omdat het rijmschema gerespecteerd wordt. Heel veel klassen hadden dierenwonder en wereldwonder gekozen. Heel dicht bij het uiteindelijke dierenwereldwonder. Sta ons echter toe deze pareltjes even te vermelden: donderwonderkrokogirafantenwonder, fantasiwondercombiwonderhybridewonder en – onze favoriet- desoxyribonucleïnezuurwonder (daar willen we wel niet te dicht bij in de buurt komen).

 

Sommigen rijmden op het woord ‘formaat’ uit de volgende regel, wat op zich wel kan, maar iets minder goed bekt. Toppers in die categorie: dierenautomaatfantasiemaat, papegaaipiraat en een dier dat praat.

 

Het moet vermeld; de lachspieren werden ontzettend geprikkeld want met inzendingen  zoals chimpansleeuw, dolfijger, giraffenolifantenkrokodillenzebrabeest, papegoeroefantodaris, zoo-olifant, wauwvis en kindercarnavalsoptochtvoorbereidingswerkzaamhedencomitéleden werd er niet gelachen maar gegierd! We weten waar de leerkrachten al stiekem mee bezig zijn 😉.

 

Bedankt voor jullie inzendingen! Maandag komt er een ingetogen gedicht waarmee we poëtisch het pesten in de kiem willen smoren. Hopelijk laten jullie dan je tanden zien en roepen jullie dichtend pesten mee een halt toe!

 

Gedicht BB dag 3

Soms is iemand buitengewoon,

ook al denk je van niet.

Het zit onder een laagje vel.

Het is iets wat je niet ziet,

maar het is er wel.

 

En soms komt het eruit,

vanzelf of van het krabben.

Dan breekt het uit,

komt het los,

floept het aan.

 

Druppelsgewijs

of als uit een vulkaan.

 

Geert De Kockere

Dit gedicht mept je eigenlijk van de eerste letter af met de boodschap om de oren. Het smeekt je bijna om iedereen te zien in zijn diepste ‘ik’. Om op zoek te gaan naar wie en hoe iemand echt is, ook al durft die ander daar niet altijd voor uitkomen.

 

Het is net daarom dat wij alle inzendingen die de link legden naar puistjes, etter, pus en pukkels een beetje ontmoedigend vonden. Ze gaan voorbij aan wat we vandaag beoogden: pesten een halt toe roepen. Grappig waren ze natuurlijk wel, dat mag niet ontkend!

 

Wauw voor wie naar de diepte van het gedicht durfde te graven. Geert De Kockere maakt een tegenstelling in de twee laatste versregels: druppelsgewijs of als uit een vulkaan. Daarom vinden wij deze vondsten – die die tegenstelling ook opzoeken – werkelijk fenomenaal: langzaamaan, stilletjesaan, rustig aan, als een traan, als een dwarrelend blaadje, als een moelleux die je opensnijdt.

 

Helemaal overdonderd werden we door de klassen die bovenop de boodschap ook nog eens wat poëziepoeder strooiden. Ik denk dat jullie de wereld bewijzen hoe veel pracht en woordenschoon er in het hart van een kind kan leven. Daarom onze welgemeende ‘Yeah’ voor deze pareltjes: zoals een blobberblosschildpadtraagrariteitrealiteitopeens en spontaanof botsts tegen de golfbreker aan, net als stromende woorden uit je brein, een waterspetterplons, ga je uit je vel, sssstt..illetjes…, binnenstebuiten, bloem poef.  Hoera voor al dat woordenschoon, gillen wij hier dan!

 

Heel veel inzendingen met bloed erbij. Wellicht riep het gedicht het beeld op van een wondje op de knie met een korstje dat eraf ging: bloedbos, bloeddruppels, bloedspoor …

 

De mooiste? Deze: hormonaalgestuurdverdriet. Want dat kan alle kanten uit, rustigjesaan of als een oerknal

 

We zijn in de wolken! Jullie vinden het belangrijker om met poëzie te strijden dan met woorden of met hier en daar een mep. Volhouden, hè, vriendschap is duizendmaal mooier dan haat!

 

 

Gedicht BB dag 4

HEELAL

 

Er was een knal,

zei grote moeder,

een knal en een heelal.

 

De vonken vlogen in het rond,

o was me dat een knal,

de brokken zwiepten door ‘t heelal.

 

En toen de knal

eindelijk was vergeten,

ontstonden sterrenbeelden

en planeten.

 

Zo is het ooit begonnen,

zei grote moeder,

helemaal in het begin,

zoals de letters

samenkomen tot een zin.

 

 

Geert De Kockere

Mooi, hè, hoe het ontstaan van ons giga-heelal wordt vergeleken met de geboorte van een gedicht. Schitterend toch, hoe de dichter erin slaagt iets puur wetenschappelijks toch een poëtisch rokje aan te meten.

 

We kregen een explosie aan ‘giga’- inzendingen!

 

Sommigen gingen wat ontstond, hier op aarde zoeken en kwamen aandraven met mensen, kinderen, Jefs, onze regering (daar zal de actualiteit wel voor iets tussen zitten 😉) en superbravekindjesvanmeesterGeert. Een inventieve poging maar gezien de link met de oerknal, niet helemaal correct.

 

Velen zochten het in bovenaardse krachten en mysterieuze planeten en hun bewoners die het heelal op eigenzinnige wijze bevolken: aliens, wetende kometen, zwarte gaten, ufo’s, sterrenstelsels, zonnestelsels, meteoren en meteorieten en hemellichamen waren alom tegenwoordig.

 

Verheugd waren we te lezen dat jullie de grappen en de grollen uit jullie mouw blijven schudden. Die glimlach bij het vallen van de avond doet wonderen: baviaanschetendinosaurusschetennatte regenboogschetenschetenkometen, vuurscheten en Assepoesters die scheten laten in jacuzzi’s voegden hun dosis hilariteit (en stank) aan de woordenlijst toe. Met oprechte dank.

 

En of er poëzie was? Oordeel zelf maar: er ontstonden pink fluffy unicorns en kinderdromen (want wie heeft er nog nooit gedroomd van hoe het allemaal begon?), lichtgevende sterren (mooi, want sterren zijn naast puntjes van licht ook lichtpuntjes voor menig astroloog), melkwegen en melkwegstelsels.

 

De duim van vandaag steken we op voor deze vondsten: superformiweldigefantakolosachtige sterren, zongewarmde ééncellige pantoffeldiertjes en een elektrische xylofoon gespeeld door Queen Elisabeth. Jaja, we weten wel dat het ritme helemaal geen kant meer uit kan, zo, maar als je die niet eerbiedig een bergje aandacht schenkt, dan ben je gek, toch? Fantasie heeft eenvoudigweg geen grenzen!

 

De weemoed komt hier om het hoekje loeren.

 

Morgen is het de laatste …

 

Halen jullie dan ook weer jullie dichttalent boven?