TeleScoop A-stroom

We zetten volop in op de leefwereld van de leerlingen. Hoe ervaren zij aardrijkskunde in hun dagelijks leven? En hoe kunnen we de leerstof verbinden met hun belevingswereld op een manier die hen aanspreekt?

 

In de thema’s van TeleScoop maken de leerlingen via onderzoekend de kennis en vaardigheden stap voor stap eigen. Met het onlineleerplatform iDiddit wordt hybride en digitaal lesgeven ook eenvoudiger dan ooit!

Aardrijkskunde

A-stroom

Schrijf je in voor de infosessie over TeleScoop graad 1

Onderzoekend vaardigheden leren

In 2025 kun je met de vernieuwde versie van jaar 2 aan de slag. We passen het leerwerkboek aan op maat van de minimumdoelen en schaven het didactisch concept bij, met meer aandacht voor structuur, beeldmateriaal en ondersteuning voor leren leren. We integreren TeleScoop bovendien in het nieuwe onlineleerplatform iDiddit.

Verwondering als vertrekpunt

Maakt differentiatie haalbaar binnen de diverse eerste graad

Vrijheid en flexibiliteit biedt voor de leerkracht

Bekijk de proefverise van TeleScoop 2

Aan de slag met TeleScoop

Een leerwerkboek van TeleScoop voor de A-stroom bestaat uit verschillende thema’s met steeds dezelfde structuur. Elk thema bundelt verschillende hoofdstukken, zodat het verband tussen deze hoofdstukken voor de leerlingen gemakkelijk duidelijk wordt. In de thema’s van TeleScoop maken de leerlingen via onderzoekend leren de kennis en vaardigheden stap voor stap eigen.

 

Wat vernieuwen we  in graad 1?

  • TeleScoop 1 (beschikbaar)
  • TeleScoop 2 (september 2025)

Themapagina

Het titelblad met een grote inspirerende foto licht een tipje van de sluier op en geeft enkele mogelijkheden om het thema te introduceren.

Hoofdstukken

Elk thema bestaat uit verschillende hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk vertrekt vanuit een kernvraag​. Elk hoofdstuk is opgebouwd volgens vier vaste onderdelen​: Check-in, Op onderzoek, Aan de slag en Test jezelf.

Check-in

De leerlingen activeren digitaal in de ‘Check-in’ hun voorkennis over het onderwerp van het hoofdstuk.

Op onderzoek

In ‘Op onderzoek’ wordt de theorie wordt stap voor stap aangebracht en slim afgewisseld met opdrachten en onderzoeken, voor een actieve en betrokken leerervaring.

Aan de slag

De leerlingen gaan begeleid zelfstandig een slag met de nieuwe leerinhouden. Je kan de oefeningen zowel op papier als digitaal maken.

Test jezelf

Bij ‘Test jezelf’ vinden de leerlingen online herhalingsoefeningen die ze individueel kunnen maken. Deze oefeningen helpen om de kennis actief te herhalen en te versterken.

Themasynthese

Alle leerstof van het thema wordt samengevat. Dit zorgt voor structuur en stimuleert leerlingen om hun kennis overzichtelijk te organiseren.

Begrippenlijst

Aan het einde van een thema vinden leerlingen een woordenlijst met zowel vakspecifieke als moeilijke woorden. ​

Vademecum bij TeleScoop

Vademecum

Bij TeleScoop 1 vind je het vademecum achteraan het leerwerkboek op een steviger karton. Het vademecum bestaat uit algemene en vakspecifieke vaardigheidssfiches die de leerlingen naar jaar 2 kunnen nemen.

Doorblader TeleScoop 1 en 2

naar de webshop

TeleScoop 1

Leerwerkboek (ed. 2024)

TeleScoop 2

Leerwerkboek (ed. 2020)

Maximale ondersteuning voor jou en je leerlingen

 

Dankzij de vele extra’s bieden we je als leerkracht heel wat flexibiliteit om je eigen accenten te leggen in het vak aardrijkskunde. Hieronder geven we graag enkele voorbeelden hoe TeleScoop jou en je leerlingen de vrijheid en ondersteuning biedt tijdens de lessen aardrijkskunde.

Geokit

Oefenkansen

Differentiëren

Taalbeleid

Geokit

Nieuw in de herwerkte TeleScoop 1 en 2 is de Geokit achteraan het leerwerkboek, waarin alle aardrijkskundige vaardigheden helder en overzichtelijk worden opgesomd. In plaats van deze alleen digitaal aan te bieden, hebben we gekozen voor een tastbaar, stevig katern dat leerlingen direct bij de hand hebben. Dit vademecum vinden ze ook steeds digitaal terug, zodat ze hun vaardigheden continu kunnen versterken en bijschaven. Een waardevolle gids voor elke leerling.

Oefenkansen

TeleScoop biedt leerlingen in ‘Aan de slag’ volop oefenkansen om de leerstof en vaardigheden meester te maken. Of je nu kiest voor zelfstandig werken of klassikaal oefenen, jij hebt de vrijheid om te bepalen hoe en wanneer je deze oefeningen inzet in je les.

 

Daarna kunnen leerlingen zichzelf online uitdagen met de ‘Test jezelf’, waar ze herhalingsoefeningen maken om hun kennis verder te versterken. Deze fase is volledig digitaal uitgewerkt, maar in het leerwerkboek bieden we handige vinkjes om bij te houden welke oefeningen al gemaakt zijn. Zo blijft alles overzichtelijk en kunnen leerlingen gericht blijven oefenen.

Differentiëren

TeleScoop maakt differentiëren mogelijk dankzij een sporenbeleid. Bij een opdracht of onderzoek kun je als leerkracht soms een alternatief spoor aanbieden. Online vind je het aanvullend lesmateriaal waarmee je de inhoud in een andere context of op een andere manier kunt behandelen. Ook de kaders met ‘Mag het iets meer zijn?’ of ‘Interessant om weten’ zijn ideaal om in te zetten als differentiatie voor je klas, als uitdaging of extra verdiepend materiaal.

Taalbeleid

Bij TeleScoop kiezen we bewust voor een taalondersteunende aanpak. We integreren de begrippenlijst direct in het leerwerkboek, zodat het een praktisch werkdocument wordt voor de leerlingen. De lijst bevat niet alleen moeilijke woorden, maar ook nieuwe concepten en vakspecifieke termen. In de  hoofdstukken worden belangrijke woorden onderlijnd, zodat leerlingen direct kunnen zien welke termen ze kunnen opzoeken. Zo bieden we taalzwakkere
en anderstalige leerlingen de gerichte taalondersteuning die ze nodig hebben om de leerstof goed te begrijpen en toe te passen.

 

In iDiddit kunnen de leerlingen de begrippenlijst via het extra materiaal oproepen, zodat ze meteen naast de lestekst ook de begrippenlijst kunnen raadplegen. Bovendien kan iDiddit woorden vertalen in de thuistaal van de leerling en kan iDiddit elk woord ook voorlezen.

Hybride leren

TeleScoop in de A-stroom is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.

 

Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerschriften. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen (ook of exclusief) digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken.

Lees meer over iDiddit

Scoop en STEM

In de leerplannen techniek, aardrijkskunde en natuurwetenschappen bevinden zich STEM-doelen. In de handleiding van de reeksen MacroScoop, TeleScoop en TechnoScoop verwijzen we ook waar je telkens aan deze doelen kan werken.

TeleScoop is een duidelijke methode zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Bovendien kunnen leerlingen met de methode goed zelfstandig werken.

Leerkracht aardrijkskunde

HIVSET Turnhout

Ontdek ook

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!
Educatief Adviseurs secundair onderwijs VAN IN