TeleScoop A-stroom

We trekken volop de kaart van verwondering door te vertrekken vanuit de grote vragen of probleemstellingen, recht vanuit de leefwererld van de jongeren.

Aardrijkskunde

A-stroom

Bekijk het aanbod

Onderzoekend vaardigheden leren

Met TeleScoop in de A-stroom trekken we volop de kaart van verwondering door te vertrekken vanuit de grote vragen, recht vanuit de leefwererld van de jongeren. De methode leert hen op een specifieke manier naar de wereld te kijken en er verantwoord mee om te gaan.

 

Nieuwe minimumdoelen

In 2024 brengen we een vernieuwde versie van TeleScoop 1. We passen het leerwerkboek aan op maat van de minimumdoelen en schaven het didactisch concept bij, met meer aandacht voor structuur, beeldmateriaal en ondersteuning voor leren leren. We integreren TeleScoop 1 bovendien in het nieuwe onlineleerplatform iDiddit.

Verwondering als vertrekpunt

Maakt differentiatie haalbaar binnen de diverse eerste graad

Vrijheid en flexibiliteit biedt voor de leerkracht

Objectieve, efficiënte en haalbare evaluatie

Maakt een multidisciplinaire aanpak mogelijk

Bekijk de vernieuwde TeleScoop 1

Aan de slag met TeleScoop

 

Een leerwerkboek van TeleScoop voor de A-stroom bestaat uit verschillende thema’s met steeds dezelfde structuur. Elk thema bundelt verschillende hoofdstukken, zodat het verband tussen deze hoofdstukken voor de leerlingen gemakkelijk duidelijk wordt.

 

In de thema’s van TeleScoop maken de leerlingen via onderzoekend leren de kennis en vaardigheden stap voor stap eigen. We verhogen het leerrendement in TeleScoop door spiraalsgewijs leren toe te passen. Dit heeft als voordeel dat de leerlingen leerstof verschillende keren krijgen aangeboden, in een relevante context.

 

Wat vernieuwen we de komende jaren in graad 1?

  • TeleScoop 1 (september 2024)
  • TeleScoop 2 (september 2025)

Themapagina

Het titelblad met een grote inspirerende foto licht een tipje van de sluier op en geeft enkele mogelijkheden om thema in te leiden. je vindt er ook een duidelijk overzicht van de hoofdstukken.​

Hoofdstukken

Elk thema bestaat uit verschillende hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk vertrekt vanuit een kernvraag​. De themakleur zorgt voor eenheid en herkenbaarheid​. Elk hoofdstuk is opgebouwd volgens vier vaste onderdelen​: Check-in, Op onderzoek, Aan de slag en Test jezelf.

Check-in

De Check-in is een soort van instap, na het stellen van de centrale vraag van het hoofdstuk. We activeren de voorkennis of proberen de voorkennis gelijk te schakelen. Deze fase is facultatief. Je kan hierbij ook steeds voor de leerlingen online oefeningen op iDiddit terugvinden.

Op onderzoek

In deze fase reiken we nieuwe kennis en vaardigheden aan, door middel van bv. een lestekst, een kennisclip, een figuur of een reeks van oefeningen. De leerlingen komen zo tot nieuwe inzichten aan de hand van leerrijke opdrachten. ​De kennis wortd vastgezet aan de hand van duidelijke kenniskaders

Aan de slag

In Aan de slag gaan de leerlingen oefenen op de kennis en vaardigheden die ze net kregen aangeboden. Dit kan volledig op papier maar je vindt alle oefeningen ook integraal terug op iDiddit.

Test jezelf

Test jezelf biedt een leerling de kans om de opgedane kennis en vaardigheden in te oefenen door gerichte herhalingsoefeningen te maken. Deze fase vermelden we in het boek, maar werken we volledig digitaal uit. In het leerwerkboek geven we de mogelijkheid om oefeningen aan te vinken zodat je overzichtelijk kan werken.

Synthese

De synthese is een overzichtelijke schematische weergave van de leerinhouden van het thema. Hierbij bieden we ook steeds een overzichtelijke kennisclip aan. Daarnaast vinden de leerlingen online ook een variant van het schema: mindmap, Cornell-schema...

Checklist

De checklist is een lijst met leerlingvriendelijk geformuleerde lesdoelen. De leerling geeft voor zichzelf aan of hij bepaalde zaken al dan niet beheerst. Indien hij of zij vindt dat er nog marge is voor verbetering, wordt de bladzijde vermeld om bepaalde leerstof te herbekijken.

Begrippenlijst

De begrippenlijst is een volledige lijst met de moeiijke wooorden van het thema. Hij bevat zowel vakspecifieke woorden als moeilijke woorden die doorheen het thema zijn onderlijnd. Er is ook ruimte voorzien om zelf woorden toe te voegen. ​

Vademecum

Bij de vernieuwde TeleScoop 1 vind je het vademecum achteraan het leerwerkboek op een steviger karton. Het vademecum bestaat uit algemene en vakspecifieke vaardigheidssfiches die de leerlingen vervolgens naar jaar 2 kunnen nemen.

Doorblader het aanbod van TeleScoop voor de A-stroom

naar de webshop

TeleScoop 1

Leerwerkboek (ed. 2024)

TeleScoop 2

Leerwerkboek (ed. 2020)

Maximale ondersteuning voor jou en je leerlingen

 

TeleScoop biedt maximale ondersteuning aan jou en je leerlingen. Dankzij de vele extra’s bieden we je als leerkracht heel wat flexibiliteit om je eigen accnten te leggen in het vak aardrijkskunde. Aan de hand van extra informatie in het leerwerkboek, ontdekplaten, verschillende sporen… begeleiden we je in het naar de hand zetten van de methode.

Hybride leren

TeleScoop in de A-stroom is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.

 

Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerschriften. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen (ook of exclusief) digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken.

TeleScoop 1 verhuist in 2024 naar het nieuwe onlineleerplatform iDiddit. TeleScoop 2 maakt in 2025 de overstap. Zo heb je nog meer digitale mogelijkheden om tijdens je les mee aan de slag te gaan!

Lees meer over diddit

Multidisciplinair werken

De nieuwe Scoop-reeks is er voor meerdere vakken in de A-stroom: techniek, natuurwetenschappen en aardrijkskunde. Je kiest er zelf voor of je in je school met een of meerdere Scoop-methodes aan de slag gaat. Elke methode is onafhankelijk van de andere te gebruiken. Kies je voor meerdere Scoop-uitgaven, dan werken je leerlingen over de vakken heen wel in een herkenbare, heldere structuur, en met een afgestemd concept.

 

Bovendien maakt Scoop een multidisciplinaire aanpak mogelijk. Daarvoor scheppen we een kader om één keer (leerjaar 2) of twee keer (leerjaar 1) per jaar over de vakken heen samen te werken. We bieden hiervoor guidelines voor de leerkracht die je helpen om een multidisciplinaire aanpak met je collega’s uit te werken.

Lees meer over multidisciplinair werken

Scoop en STEM

In de leerplannen techniek, aardrijkskunde en natuurwetenschappen bevinden zich STEM-doelen. In de handleiding van de reeksen MacroScoop, TeleScoop en TechnoScoop verwijzen we ook waar je telkens aan deze doelen kan werken.

 

Daarnaast werd het meteen duidelijk dat er iets uitgewerkt moest worden dat overkoepelend is voor de 3 methodes MacroScoop, TeleScoop en TechnoScoop. In deze multidisciplinaire projecten komen de kennis uit de verschillende vakken aan bod, in combinatie met STEM-vaardigheden.

TeleScoop is een duidelijke methode zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Bovendien kunnen leerlingen met de methode goed zelfstandig werken.

Leerkracht aardrijkskunde

HIVSET Turnhout

Ontdek ook

Neem contact op met jouw educatief adviseur.

Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!