TeleScoop graad 2
De reeks zet sterk in op onderzoekend leren, steeds vanuit grote vragen en probleemstellingen met oog voor de leefwereld van jongeren. In de tweede graad ligt de focus op de interactie tussen mens en aarde.
De rode draad is het systeemdenken. Regelmatig onderzoeken we samen met de leerlingen de relaties tussen de verschillende aardse systemen en de menselijke invloeden, gaan we op zoek naar duurzame oplossingen of analyseren we projecten rond duurzaamheid.
Aardrijkskunde
Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit
Interactie tussen mens en aarde
In 2026 herwerken we jaar 3 en 4 van TeleScoop, op maat van de nieuwe minimumdoelen. Daarnaast passen we de boeken aan op basis van jullie feedback, zodat we de huidige thema’s verder optimaliseren. Het gekende concept en didactiek blijven uiteraard ongewijzigd.
Onderzoekend leren staat centraal
Sterke structuur en ondersteuning voor de leerling
Duidelijke leerlijn naar zelfstandig leren en onderzoeken
Aan de slag met Telescoop
De rode draad doorheen TeleScoop in graad 2 is het systeemdenken. Regelmatig onderzoeken we samen met de leerlingen de relaties tussen de verschillende aardse systemen en de menselijke invloeden, gaan we op zoek naar duurzame oplossingen of analyseren we projecten rond duurzaamheid. We bieden voldoende ruimte voor verwondering en herkenning, maar er is ook aandacht voor oefeningen.
Wat vernieuwen we de komende jaren in graad 2?
- TeleScoop 3 D (september 2026)
- TeleScoop 3 D/A (september 2026)
- TeleScoop 4 D (september 2026)
- TeleScoop 4 D/A (september 2026)
Doorblader het aanbod van TeleScoop 3 en 4
De TeleScoop-reeks heeft een aanbod voor het vak aardrijkskunde in de doorstroomfinaliteit en de dubbele finaliteit in graad 2. Voor zowel de doorstroom- als de dubbele finaliteit brengen we in jaar 3 een leerwerkboek, de didactische verwerking is echter anders. Voor de doorstroomfinaliteit hanteren we een eerder conceptuele benadering met aandacht voor het analyseren. Voor de dubbele finaliteit werken we met een context, vertrekkend van voorbeelden en met de nadruk op het begrijpen.
Voor de doorstroomfinaliteit maken we de bewuste keuze om het leerproces gericht te sturen naar meer zelfstandigheid. Doorheen graad 2 zullen de werkvormen veranderen van meer naar minder gestuurd, van eerder gesloten naar meer open opdrachten, waardoor ook de formulering van de antwoorden geleidelijk aan grotere gehelen zal vormen. Deze aanpak laat het leerwerkboek geleidelijk aan evolueren naar een leerboek in graad 3.
Maximale ondersteuning voor jou en je leerlingen
Dankzij de vele extra’s bieden we je als leerkracht heel wat flexibiliteit om je eigen accenten te leggen in het vak aardrijkskunde. Hieronder geven we graag enkele voorbeelden hoe TeleScoop jou en je leerlingen de vrijheid en ondersteuning biedt tijdens de lessen aardrijkskunde.
Extra
Sporen
Ontdekplaat
Concentrisch
Extra informatie in het leerwerkboek
Doorheen de hoofdstukken vind je hier en daar extra informatie. Je kan zelf kiezen hoe je dit in je lessen integreert. Laat je enkele (sterkere) leerlingen hiermee aan de slag gaan of kies je voor een klassikaal extraatje… Aan jou de keuze! We splitsen ze op in:
-
Tips: handig bij de uitvoering van opdrachten.
-
Weetjes: leuke of interessante extra’s, geen leerstof.
-
Mag het iets meer zijn: de sterkere leerlingen of klassen kunnen aan de slag met extra opdrachten.
Verschillende sporen
Om nog beter te kunnen differentiëren in je klas en in te spelen op hun noden en interesses, bieden we bij TeleScoop verschillende sporen aan. Een icoon bij een opdracht geeft aan wanneer je kan differentiëren. Binnen eenzelfde inhoud of opdracht reiken we twee (of meer) sporen aan. Een leerling moet minstens één van de aangeboden sporen volgen om het basisdoel te bereiken.
Ontdekplaten op diddit
Ontdekplaten zijn digitale prenten waarin extra beeldmateriaal verwerkt is. Ze vormen een krachtige leeromgeving met visuele ondersteuning, die leerlingen motiveert en hen onderzoekend laat leren. Ontdekplaten kunnen worden ingezet om leerlingen op een andere manier door (delen van) de basisleerstof te navigeren, of om verdiepingsleerstof op een alternatieve manier aan te bieden, waardoor diff erentiatie mogelijk wordt.
We integreren de ontdekplaten in het lesgeheel. Waar ze in de eerste graad eerder ter ondersteuning ingezet werden, gaan we in TeleScoop (GO!) 2e graad nog een stapje verder. Enkele ontdekplaten worden gebruikt om de leerstof aan te brengen. Ze vormen dus een onmisbaar element in het verhaal.
Concentrisch leren
We verhogen het leerrendement in TeleScoop door concentrisch leren toe te passen. Bepaalde leerstof komt meermaals aan de orde en wordt telkens wat meer verdiept. Dit heeft als voordeel dat de leerlingen leerstof verschillende keren krijgen aangeboden, in een relevante context. We bevorderen hierbij hun leerproces en zorgen dat ze de leerstof echt onder de knie krijgen. het spiraalsgewijs leren wordt ook door de jaren heen voorzien, zodat ook in jaar 2 verwezen wordt naar inhouden van bijvoorbeeld jaar 1. In de handleiding lichten we toe hoe je met die spiraalaanpak aan de slag kunt gaan in je lessen.
Afbeelding: De vergeetcurve van Hermann Ebbinghaus (uit: Wijze lessen van Tim Surma)
Hybride leren
TeleScoop in de tweede graad is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerwerkboeken. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerwerkboeken van TeleScoop vinden op het digitaal leerplatform diddit.