Sapiens in graad 2
Eigentijdse methode geschiedenis voor de A-stroom, doorstroom- en dubbele finaliteit. Actief historisch denken komt op de eerste plaats bij Sapiens! Leerlingen onderzoeken (zelfstandig) uitdagende historische vragen aan de hand van het rijke bronnenmateriaal in het leer(werk)boek en op het onlineleerplatform iDiddit.
Geschiedenis
Doorstroomfinaliteit, Dubbele finaliteit
Sapiens voor de 2e graad
Wat verschijnt er in 2025?
- Vernieuwing Sapiens 3
- Nieuw: leerboek Sapiens 3 Ddo
Terug naar de bron, dat is de slagzin van Sapiens. In de eerste graad hebben je leerlingen hun eerste stappen in actief historisch denken gezet. Dankzij de stapsgewijze opbouw van redeneervaardigheden, ontwikkelden ze de vaardigheden om kritisch naar het verleden te kijken. In de tweede graad gaan we hier mee verder, en diepen we die vaardigheden uit. Ze leren verder en explicieter met en over bronnen redeneren om op die manier tot een beargumenteerde beeldvorming van het verleden te komen. Een unieke aanpak in actief historisch denken!
In elk hoofdstuk volgen je leerlingen een traject met verschillende historische vragen en bijhorende uitbreidingsopdrachten. Zo zien ze in een oogopslag wat er van hen verwacht wordt. Op die manier kan je als leerkracht met Sapiens differentiëren zonder het noorden kwijt te raken.
Aan de slag met Sapiens in de 2e graad
In jaar 3 werken we, zowel voor doorstroom- als dubbele finaliteit, nog steeds met een leerwerkboek, dat vertrekt van eenzelfde didactisch concept. Naast een leerwerkboek voor de domeingebonden doorstroom- en dubbele finaliteit, bieden we in jaar 4 een leerboek voor de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Een leerboek vertrekt van het gekende didactisch concept van de leerwerkboeken, maar biedt jou en je leerlingen een grotere keuzevrijheid. Daarnaast zet het nog meer in op actief historisch denken, biedt het een ruim aanbod bronnenmateriaal en past het ook principes van modelling toe.
De opbouw is zeer gelijkaardig en in beide edities worden dezelfde thema’s belicht. We vertrekken opnieuw met een inleidend hoofdstuk waarin we de kennis van het vorige jaar opfrissen. In 5 tot 6 hoofdstukken brengen we dan de nieuw te kennen leerstof aan en vervolgens sluiten we ook weer af met een synthesehoofdstuk. Elk hoofdstuk verloopt volgens hetzelfde stramien.
Uitgebreide ondersteuning
De Histokit is jouw gereedschapskist voor het vak geschiedenis. In dit onderdeel vind je hulpmiddelen om historisch te leren denken, zoals strategiefiches. Deze helpen je stapsgewijs te werk te gaan. Je zet ze bijvoorbeeld in als je redeneert met en over bronnen of als je moeilijke teksten of afbeeldingen bestudeert. Na verloop van tijd heb je ze zo vaak gebruikt dat je de stappenplannen niet meer nodig hebt. Dat is ook de bedoeling: we streven ernaar om je op het einde van het schooljaar zo veel mogelijk zonder de geheugensteuntjes te laten werken. In je Histokit vind je verder ook enkele hulpmiddelen: begrippenregisters en kaarten. Ook die kun je inzetten als je moeilijke opdrachten zelfstandig moet uitvoeren.
Ik leer historisch denken: strategiefiches
- Soorten bronnen
- Bronnenstudie
- Historische kaartenstudie
- Leesstrategieën
- Kijkstrategieën
Ik leer historisch denken: hulpmiddelen
- Historische begrippen
- Structuurbegrippen
- Historisch redeneren
- Maatschappelijke domeinen
- Kaarten
- Tijdlijn
Doorlopers doorheen het boek
In jaar 3 en 4 komen er bij de edities voor de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit ook enkele doorlopers. In dat onderdeel vertrek je vanuit een maatschappelijk domein om twee of meer historische periodes met elkaar te vergelijken. In zo’n doorloper ga je opnieuw stapsgewijs op onderzoek; via enkele deelvragen kom je telkens tot de antwoorden op de onderzoeksvragen.
Doorloper cultuur: De middeleeuwse bouwkunst (West-Europa, ca. 500 - heden)
Doorloper sociaal: De middeleeuwse vrouw in beeld (West-Europa, ca. 500 - ca. 1500)
Doorloper economie: China, het rijk van het midden
Doorloper politiek: De Guldensporenslag (late middeleeuwen, 19e - 20e eeuw)
Doorloper: Het Kongo-rijk in de vroegmoderne tijd
Doorloper: Homoseksualiteit
Hybride leren
Met Sapiens heb je een methode in handen waarmee je zowel digitaal als op papier aan de slag kan. Jij kiest zelf welke vorm van hybride leren het beste past bij jou en je leerlingen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal evenwaardig naast elkaar bestaan. Als leerkracht heb je de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Optimaal voor blended learning met kennisclips, QR-codes, digitaal oefenmateriaal, ontdekplaten …
Het vernieuwd leerwerkboek en het nieuw leerboek Sapiens 3 brengen we in combinatie met ons vernieuwd onlineleerplatform iDiddit. Sapiens 4 volgt in 2025.
Ontdekplaten
Kennisclips
Uitbreidingen