MacroScoop graad 2
De reeks zet sterk in op onderzoekend leren, vanuit een herkenbare invalshoek voor de leerling.
Onderzoekend leren staat centraal
MacroScoop graad 2 (3 graadsuren) zet sterk in op onderzoekend leren, vanuit een herkenbare invalshoek voor de leerling. Er is een duidelijke structuur met doelgerichte werkvormen. Dit wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan (visueel) materiaal zoals labovideo’s, afbeeldingen, adaptieve online oefeningen…
Nieuwe minimumdoelen
In 2024 herwerken we de tweede graad van MacroScoop op maat van de nieuwe minimumdoelen. Het inductieve concept is lichtjes aangepast. Op vraag van jullie hebben we namelijk ook hier en daar de nodige theorie toegevoegd in de uitgave. Met als resultaat een mooie balans tussen actieve werkvormen en theorie. Doordat het vak natuurwetenschappen in verschillende netten anders wordt ingedeeld, hebben we besloten om 3 leerpakketten voor de gehele graad aan te bieden, elk goed voor 1 uur.
Onderzoekend leren staat centraal
Boeiende onderzoeksvragen die aansluiten op de leefwereld van de leerling
Optimaliseren van leerrendement met spiraalsgewijze aanpak
Sterke structuur en ondersteuning van de leerling
Extra ondersteuning in de vorm van een ruim aanbod aan (visueel) lesmateriaal
Aan de slag met MacroScoop
In de thema’s van MacroScoop volgen de leerlingen steeds hetzelfde overzichtelijke traject om zich via onderzoekend leren de kennis en vaardigheden stap voor stap eigen te maken. We bieden voldoende ruimte voor verwondering en herkenning, maar er is ook voldoende aandacht voorzien voor oefeningen, zowel in de uitgave als online.
We verhogen het leerrendement in MacroScoop door spiraalsgewijs leren toe te passen. Bepaalde leerstof komt meermaals aan de orde en wordt telkens wat meer verdiept. Dit heeft als voordeel dat de leerlingen leerstof verschillende keren krijgen aangeboden, in een relevante context.
Wat vernieuwen we de komende jaren in graad 2?
- MacroScoop 3&4 Leerpakket 1 (beschikbaar)
- MacroScoop 3&4 Leerpakket 2 (beschikbaar)
- MacroScoop 3&4 Leerpakket 3 (januari 2025)
Doorblader het aanbod van MacroScoop in graad 2
MacroScoop biedt leerwerkboeken aan voor het vak natuurwetenschappen in de dubbele finaliteit met 3 graadsuren in graad 2. Jij kan als school kiezen hoe je deze uren over de graad verdeelt. MacroScoop biedt een volledig aanbod op maat van de uurverdeling natuurwetenschappen die jouw school kiest.
Maximale ondersteuning voor jou en je leerlingen
Met de MacroScoop-reeks heb je heel wat extra troeven in handen om te differentiëren. We bieden mogelijkheden voor leerlingen die extra ondersteuning kunnen gebruiken, maar bieden ook materiaal voor leerlingen die een extra uitdaging kunnen gebruiken. Om de leerlingen extra te ondersteunen in hun leerproces biedt MacroScoop je woordenlijsten, differentiatiemateriaal, een duidelijke leerlijn in het zelfstandig leerstof verwerken … Bovendien biedt MacroScoop een volwaardige oplossing om tegemoet te komen aan de STEM-doelen.
Video
Extra's
Sporen
Ontdekplaten
QR-codes
Ondersteuning via video
Om labo’s en experimenten te ondersteunen in je klas, biedt MacroScoop verschillende labovideo’s aan. Dat is handig als je in de les niet altijd zelf de ruimte hebt om een experiment uit te voeren of als een leerling een les heeft gemist.
Via QR-codes ontsluiten we in MacroScoop belangrijk ondersteunend materiaal. zoals bijvoorbeeld video’s. Leerlingen kunnen snel en efficiënt het materiaal
opzoeken en bekijken.
Extra informatie in het leerwerkboek
-
Interessant om weten-kader: Dit kader biedt een klein blokje informatie voor leerlingen die meer uitgedaagd mogen worden. Je kan het inzetten als differentiatie en om meer context te bieden bij het onderwerp.
-
3D-icoon: In MacroScoop bieden we verschillende keren 3D-beelden aan. Waar het echt een meerwaarde is voor de leerlingen om een beeld in 3D te bekijken, kun je dit icoon terugvinden. De leerlingen kunnen de pagina scannen en zo op een heel nieuwe manier natuurwetenschappen ervaren.
-
Iconen natuurwetenschappelijke methode: In het leerwerkboek zijn verschillende onderzoeken verwerkt volgens de natuurwetenschappelijke methode. We werken hier verder met de stappen en iconen uit onze wetenschapsuitgaves van de 1e graad.
Sporenbeleid
Om maximaal aan differentiatie te doen, hanteert MacroScoop een sporenbeleid. Dit wordt aangegeven in de handleiding. Binnen eenzelfde inhoud of opdracht reiken we soms extra alternatieven aan. Een leerling moet minstens één van de aangeboden sporen volgen om het basisdoel te bereiken.
Ontdekplaten in diddit
Ontdekplaten zijn digitale prenten waarin extra beeldmateriaal verwerkt is. Ze vormen een krachtige leeromgeving met visuele ondersteuning, die leerlingen motiveert en hen onderzoekend laat leren. Ontdekplaten kunnen worden ingezet om leerlingen op een andere manier door (delen van) de basisleerstof te navigeren, of om verdiepingsleerstof op een alternatieve manier aan te bieden, waardoor differentiatie mogelijk wordt.
We integreren de ontdekplaten in het lesgeheel. Ze vormen dus een onmisbaar element in het verhaal.
QR-codes in het leerwerkboek
Via QR-codes ontsluiten we in MacroScoop belangrijk ondersteunend materiaal. zoals bijvoorbeeld video’s. Leerlingen kunnen snel en efficiënt het materiaal opzoeken en bekijken. Ander ondersteunend materiaal voor de leerling vermelden we vaak in de marge van het boek aan de hand van de iconen die verwijzen naar beeldfragmenten, online lesmateriaal of ontdekplaten. Je kan dit materiaal gemakkelijk opzoeken in het onlineleerplatform diddit via de computer of via je smartphone.
Hybride leren
MacroScoop in de tweede graad is een methode die jou toelaat om digitaal en hybride leren te implementeren in je klassen. We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal naast elkaar staan.
Je kunt nog steeds aan de slag op papier met de leerwerkboeken. Daarnaast hebben we weloverwogen keuzes gemaakt om bepaalde onderdelen digitaal aan te bieden. Zo heb jij als leerkracht de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Je kunt de leerwerkboeken van MacroScoop vinden op het digitaal leerplatform diddit.
MacroScoop en STEM
Het letterwoord STEM staat voor ‘Science, Technology, Engineering & Mathematics’. STEM-didactiek brengt leerlingen wetenschappelijke, technische en wiskundige inzichten, concepten en praktijken bij die zij kunnen gebruiken om complexe vragen en levensechte problemen op te lossen.
Als wiskunde, natuurwetenschappen en technologie samenhangend worden aangebracht met een eigen geïntegreerde didactiek, versterkt het ene vak het andere. Een goede begeleiding van de leerlingen is cruciaal om de leerdoelen te bereiken. De leraar staat hier voor een grote uitdaging. Met MacroScoop ondersteunen we je hierin met als doel jongeren enthousiast én STEM-bekwaam te maken. Met de reeks MacroScoop worden de STEM-doelen geïntegreerd behandeld in de uitgave.
Ontdek ook
Neem contact op met jouw educatief adviseur.
Onze educatief adviseurs helpen je graag verder!