Jouw les, jouw keuze

Met Sapiens heb je een methode in handen waarmee je zowel digitaal als op papier aan de slag kan. Jij kiest zelf welke vorm van hybride leren het beste past bij jou en je leerlingen.

 

We zetten de stap naar een geïntegreerde methode waarbij papier en digitaal evenwaardig naast elkaar bestaan. Als leerkracht heb je de keuze hoe digitaal je aan de slag wil en met welke onderdelen van de les je digitaal wil werken. Want alles uit het boek op papier, vind je ook op iDiddit, en meer!*

 

*Sapiens 4 blijft nog even op ons platform diddit, maar maakt in 2026 ook de overstap naar iDiddit!

SO_Sapiens_image-text_hybride-leren

Sapiens op iDiddit, hoe ziet dat eruit?

Flexibiliteit troef, jij zit aan het stuur!

De leerlingen verkennen en beleven de geschiedenis dankzij de combinatie van tekst, historische kaarten & boeiend bronnenmateriaal in het boek. Op iDiddit vinden ze extra beeldfragmenten, interactieve ontdekplaten en kennisclips. Als leerkracht kan jij perfect kiezen hoe je aan de slag gaat. Projecteer het lesmateriaal in de feed op je smartboard, geef instructie met gesloten laptops of laat je leerlingen zelfstandig aan de slag gaan met opdrachten en oefeningen.

 

Voelt het bordboek vertrouwder aan? Ook dat kun je vanuit iDiddit makkelijk gebruiken.

Open de handleiding en het extra materiaal waar het relevant is

Als leerkracht kan je de handleiding bij Sapiens op verschillende manieren gebruiken. Download de volledige handleiding per hoofdstuk als pdf- of Word-bestand van op de Methodepagina, of open ze rechtstreeks vanuit het Lesmateriaal, daar waar het relevant is. De didactische tips en wenken verschijnen dan in een handige splitscreen naast de leerstof.

 

Ook het Extra materiaal kan je op deze manieren terugvinden: op de Methodepagina of rechtstreeks bij het lesmateriaal, via het icoon. Dit kunnen ook je leerlingen zien.

Activeer de voorkennis van je leerlingen met een leerpad

De rubriek ‘Wat weet je al?’ is bedoeld om de voorkennis van je leerlingen op te frissen of te activeren. Maak hier een opdracht met leerpad van aan en zet dit klaar voor je leerlingen, zodat ze klaar zijn voor de volgende les!

 

Je kunt ook eigen lesmateriaal toevoegen, zoals een bordschema. Bij de start van de les kun je dan bijvoorbeeld vragen of je leerlingen uitleg geven bij dit schema. Of je kunt er nog een open vraag aan toevoegen, waarbij ze hun eigen bordschema via een upload toevoegen.

Differentieer met de uitbreidingsvragen op iDiddit

Bij Sapiens vind je alle historische vragen in het boek op papier en op iDiddit. Elk hoofdstuk start met een duidelijk overzicht van deze historische vragen in een routepad. Het is de bedoeling dat alle leerlingen deze vragen uiteindelijk kunnen beantwoorden.

 

De uitbreidingsvragen staan enkel op iDiddit en worden duidelijk aangegeven met de blauwe steunkleur. Zo kun je deze zelfstandig door de leerlingen laten maken die het nodig hebben, en blijven er niet nodeloos pagina’s leeg in het boek.

iDiddit_Sapiens_uitbreiding-boek-digitaal

Integreer de Historische Atlas in je lesmateriaal

Als je leerlingen ook een digitale licentie hebben op de Atlas van algemene en Belgische geschiedenis, kun je heel makkelijk relevante historische kaarten ‘binnentrekken’ en toevoegen aan het Lesmateriaal van Sapiens.

 

Zo leren ze hun kennis meteen toepassen of kunnen ze extra bronmateriaal gebruiken.

 

Ontdek meer over onze Atlas >

Meer over iDiddit?

Probeer iDiddit gratis uit

Ontdek alle functionaliteiten van iDiddit voor Sapiens! Activeer de democode en krijg 60 dagen lang gratis toegang tot de leerkrachtenlicentie.

Ga vlot van start met iDiddit

Is het je eerste keer dat je aan de slag gaat met iDiddit? Volg dan ons handige stappenplan om van start te gaan.

Doorblader de handleidingen

Bekijk de uitgebreide gebruikershandleidingen voor leerlingen en leerkrachten.

Liever een workshop op maat?

We komen graag langs op school voor een gratis iDiddit-workshop met jou en je vakcollega's.

Het is een leuke en actuele methode die de leerlingen warm maakt om historisch bewust te worden.

Loesje De Vleeschouwer

Leerkracht geschiedenis

TEstimonials_beeld