Mijn gedicht!

Een uniek doe-het-dichtboek

 

Ben je een leerling, leerkracht, student, ouder of geen van allen? Ben je tussen de tien en honderd (of jonger, of ouder, waarom niet)? Houd je van taal? Dan is deze handleiding gedichten schrijven voor beginners precies wat je zoekt.

 

In dit doe-het-dicht-boek gidst auteur Johan Simons je eerst door enkele vormgedichten en geeft hij enkele tips mee om je gedicht beter te doen klinken en mooier te maken. Zelfs het vrij vers kent immers wat regels over ritme en klank. Als je die onder de knie hebt, kun je in alle vrijheid verder dichten.

Over de auteur

Als germanist en leraar Engels en Nederlands is Johan Simons gebeten door film, popmuziek en poëzie. Hij deelt het woord graag met zijn leerlingen en probeert in deze handleiding via eenvoudige dichtvormen in beide talen van de jonge of oudere lezer een dichter te maken. Om hem wat beter te leren kennen, schotelden we hem enkele vragen voor.

 

Hoe is de liefde voor poëzie bij jou ontstaan?

 

Mijn liefde voor de poëzie is op een natuurlijke wijze gegroeid uit mijn liefde voor de popmuziek. Als kind al viel het mij op dat zangers en zangeressen hun gevoelens op een andere manier verwoorden dan jij en ik. Hun taal is niet die van een gewoon gesprek en ook niet die uit een roman of verhaal. Ze doen je op een originele manier naar de wereld kijken, anders denken en anders voelen. En daardoor raken de dichter en de muzikant het hoofd én het hart.

 

Hoe probeer je die liefde aan te wakkeren bij je leerlingen?

 

Liefde voor de poëzie kan je niet afdwingen. Je kan wel proberen een ingang te vinden naar die speciale wereld. Dat doe je best in stapjes. Laat de leerlingen eerst de schoonheid ontdekken van een mooie popsong en -tekst. Probeer het dan met een mooi, niet te moeilijk gedicht. Vraag hen wat er precies zo mooi aan is. Laat ze dan zelf een gedicht proberen te schrijven, ofwel in vrij vers ofwel aan de hand van een dichtvorm. Geef opbouwende kritiek en laat de dichter en de andere leerlingen aan het woord. De leidraad ‘Mijn Gedicht!’ kan daar een hulplijn bij zijn.

Wat is je favoriete dichtvorm (en waarom)?

 

Er zijn zoveel boeiende dichtvormen naast het vrij vers. Ze mogen nooit een dwangbuis zijn: het gedicht kiest zelf de jas die er het best bij past. Ik heb wel een boontje voor de senryu (de moderne haiku) omdat je daar veel kwijt kan in weinig woorden, net als in het puntdicht trouwens. Maar ik speel ook graag met het ronddicht, het elfje, de zandloper…

 

Heb je tips voor leerkrachten die met poëzie aan de slag willen in de klas?

 

De belangrijkste tip is: dring je smaak niet op. Wat jij mooi vindt, is dat misschien niet in de ogen van een jongere. Presenteer hen daarom een staal van heel verschillende gedichten en laat ze er zelf een keuze in maken, liefst met motivatie ervan. Hen zelf laten schrijven geeft hen verder respect mee voor het werk van de dichter. Hou het speels, niet te schools. Vrijheid is belangrijk! En gebruik natuurlijk ‘Mijn Gedicht!’ 😉

 

Kan je een dichter tippen die heel geschikt is voor leerlingen in het secundair onderwijs?

 

Herman De Coninck blijft voor mij nog steeds de koning der dichters. Zijn gedichten zijn heel leesbaar en tegelijk heel gelaagd. Bij de eerste lezing denk je niet dat je een ingewikkeld raadsel moet oplossen en bij de tweede en derde lezing ontdek je steeds nieuwe betekenissen. Hij weet ook heel sterk gevoelens en gedachten over te brengen zonder klef te zijn.

Ontdek onze methodes voor Nederlands

Bekijk het volledige aanbod

Neem contact op met jouw educatief adviseur

Onze educatief adviseurs bezorgen je graag meer informatie over onze methodes voor Nederlands!