Dit is marktonderzoek Van mening naar feit
Stap voor stap door een marktonderzoek zoals het écht verloopt
📖 Herwerkte editie 2025
Dit is marktonderzoek - van mening naar feit
In Dit is marktonderzoek – van mening naar feit leer je wat het is, een marktonderzoek, hoe jij als professional, marktonderzoeker, eventmanager of marketeer een marktonderzoek zou moeten uitvoeren.
Stap voor stap.
Met kader én tools om een marktonderzoek te voeren en te presenteren.
Voorzien van illustratieve cases.
Marktonderzoek voor (toekomstige) professionals
In Dit is marktonderzoek – van mening naar feit nemen de auteurs je stap voor stap mee in het soms bochtige en hobbelige parcours dat een marktonderzoek kan zijn. Door de stap-voor-stapaanpak en de talrijke illustratieve cases is het boek bij uitstek geschikt voor zowel studenten in het hoger onderwijs als voor de (startende) professionele marktonderzoeker.
Wegwijs in marktonderzoek
De weg van mening naar feit loopt helaas niet altijd recht van punt a naar b, maar neemt soms een bochtje, soms zelfs een u-turn, en af en toe zit er al eens een hobbel in de weg. De auteurs van Dit is marktonderzoek – van mening naar feit nemen je mee op die weg en begeleiden je bij elke stap. Ze reiken je het kader én de tools aan om een marktonderzoek succesvol te kunnen uitvoeren én presenteren.
De opbouw van het boek volgt diezelfde weg, in hoofdstukken die elkaar logisch opvolgen. Daarbij gaat er in deze nieuwe editie extra aandacht naar de digitale transformatie in marktonderzoek, en welke rol Big Data, Machine Learning, artificiële intelligentie, virtual en augmented reality, dashboards en cloud computing daarin spelen. Het boek verdiept zich ook in privacy en gegevensbescherming in desk research en hoe je een digitale analyse uitvoert (o.a. met Google Analytics en Power BI).
Elk hoofdstuk is doorspekt met illustratieve cases, zodat je helemaal ondergedompeld wordt in hoe een marktonderzoek écht verloopt.
Zilver in de verkiezing van BAM Marketing Book of 2022!
“Een goede basis voor marktonderzoekers in spe”, zo vatte Tom De Ruyck, Managing Partner bij InSites Consulting en voorzitter van vakvereniging CUBE, zijn bevindingen samen toen Dit is marktonderzoek – van mening naar feit in oktober 2022 Marketing Book of the Month werd.
Voor de titel van ‘Marketing Book of the Year’ werd het uiteindelijk een spannende nek-aan-nekrace. Dit is marktonderzoek – van mening naar feit (editie 2022) haalde met 21% van de stemmen een stevige tweede plaats.