Dit is marktonderzoek Van mening naar feit

Stap voor stap door een marktonderzoek zoals het écht verloopt

 

📖 Herwerkte editie 2025

Dit is marktonderzoek - van mening naar feit

In Dit is marktonderzoek – van mening naar feit leer je wat het is, een marktonderzoek, hoe jij als professional, marktonderzoeker, eventmanager of marketeer een marktonderzoek zou moeten uitvoeren.

Stap voor stap.

Met kader én tools om een marktonderzoek te voeren en te presenteren.

Voorzien van illustratieve cases.

Bekijk de inhoudstafel (editie 2025)
Bekijk het voorbeeldhoofdstuk (editie 2022)

Marktonderzoek voor (toekomstige) professionals

 

In Dit is marktonderzoek – van mening naar feit nemen de auteurs je stap voor stap mee in het soms bochtige en hobbelige parcours dat een marktonderzoek kan zijn. Door de stap-voor-stapaanpak en de talrijke illustratieve cases is het boek bij uitstek geschikt voor zowel studenten in het hoger onderwijs als voor de (startende) professionele marktonderzoeker.

 

 

Wegwijs in marktonderzoek

 

De weg van mening naar feit loopt helaas niet altijd recht van punt a naar b, maar neemt soms een bochtje, soms zelfs een u-turn, en af en toe zit er al eens een hobbel in de weg. De auteurs van Dit is marktonderzoek – van mening naar feit nemen je mee op die weg en begeleiden je bij elke stap. Ze reiken je het kader én de tools aan om een marktonderzoek succesvol te kunnen uitvoeren én presenteren.

 

De opbouw van het boek volgt diezelfde weg, in hoofdstukken die elkaar logisch opvolgen. Daarbij gaat er in deze nieuwe editie extra aandacht naar de digitale transformatie in marktonderzoek, en welke rol Big Data, Machine Learning, artificiële intelligentie, virtual en augmented reality, dashboards en cloud computing daarin spelen. Het boek verdiept zich ook in privacy en gegevensbescherming in desk research en hoe je een digitale analyse uitvoert (o.a. met Google Analytics en Power BI).

 

Elk hoofdstuk is doorspekt met illustratieve cases, zodat je helemaal ondergedompeld wordt in hoe een marktonderzoek écht verloopt.

“Eén van de weinige boeken die ik na het behalen van mijn bachelor wel heb behouden.”

Debbie Schniermanni

Ondernemer | Marketeer - Atelier Co-Pains | Co-founder vzw Bomen Voor Onze Kinderen | Administratief assistent NKWV

Zilver in de verkiezing van BAM Marketing Book of 2022!

“Een goede basis voor marktonderzoekers in spe”, zo vatte Tom De Ruyck, Managing Partner bij InSites Consulting en voorzitter van vakvereniging CUBE, zijn bevindingen samen toen Dit is marktonderzoek – van mening naar feit in oktober 2022 Marketing Book of the Month werd.

 

Voor de titel van ‘Marketing Book of the Year’ werd het uiteindelijk een spannende nek-aan-nekrace. Dit is marktonderzoek – van mening naar feit (editie 2022) haalde met 21% van de stemmen een stevige tweede plaats.

Ontdek meer!

Voorbeeldmateriaal

Doorblader het voorbeeldmateriaal.

Voorbeeldmateriaal

Extra's op mijnstudiemateriaal.be

Het online lesmateriaal is toegankelijk voor docenten die het handboek als verplicht studiemateriaal voorschrijven aan hun studenten. Vraag jouw code aan via hoger.onderwijs@vanin.be.

Handleiding voor de docent.

PowerPoint-presentatie voor de docent

mijnstudiemateriaal.be

Jouw boek op maat?

Met Blend kan je jouw versie van Dit is marktonderzoek - van mening naar feit op maat samenstellen.

Kies hoofdstukken uit één of verschillende uitgaven.

Vul aan met eigen materiaal als je dat wilt.

Een boek op maat kan al vanaf tien exemplaren.

Blend

De auteurs

Marc De Laet

Marc De Laet is gewezen docent marktonderzoek en opleidingscoördinator aan de AP Hogeschool Antwerpen. Marc was bij VAN IN ook al auteur van het boek 'Marktonderzoek in rechte lijn', de voorloper van het boek 'Dit is marktonderzoek - van mening naar feit'.

Frederik Picard

Frederik Picard is managingpartner van marketing- en communicatiebureau Reputations en docent marktonderzoek aan de AP Hogeschool Antwerpen.

Pol Toye

Pol Toye is docent marktonderzoek en opleidingshoofd Automotive Management aan de Vives Hogeschool in Kortrijk. Pol was bij VAN IN ook al auteur van het boek 'Marktonderzoek in rechte lijn', de voorloper van het boek 'Dit is marktonderzoek - van mening naar feit'.

Voor jou ook interessant?

Een vraag over ons aanbod?

Kijk op onze contactpagina op welke manier we jou het best kunnen helpen.